Fartfylld actionhelg på Mantorp Park

Sommarens stora bilfest arrangeras på legendariska Mantorp Park veckoslutet 1-3 augusti. Dagarna fylls med action från början till slut genom Brackets Nats, Bilsport Action Meet och Bilsport Classic Summer Meet. En helg med tre olika evenemang!

Motorhelgen startar redan fredagen den 1 augusti med Brackets Nats #52, ett renodlat strippenevenemang, där alla fordon är välkomna att testa 402 meter rakt fram. Arrangör är den lokala klubben SHRA Mantorp tillsammans med Mantorp Park.

Lördagen den 2 augusti arrangeras actionfyllda Bilsport Action Meet. Det blir utställning med jurybedömning och priser som bland annat ”Årets Bygge” och i klassiska ”Pariskurvan” arrangeras RS-bana. Den stora publikmagneten för dagen är strippenkörningen, där förare tävlar med sina bilar i åtta olika klasser om att köra 402 meter så fort som möjligt.

Nytt för i år är Action Meets egna ”Gymkhana”! Här finns möjlighet att testa allt samtidigt, som drifting, banköring, förarskicklighet och goda manöverkunskaper. På den kombinerade banan, som erbjuder extremt snåla utrymmen, ska förarna framföra sina fordon på snabbast möjligaste tid. Lika mycket en förarutmaning som publiksport!

Helgen avslutas söndagen den 3 augusti med klassiska Bilsport Classic Summer Meet. En kombinerad bilutställning och strippenkörning, med fokus på amerikanska fordon. I depån finns även klubbparkering, hot-rod-avdelning och jurybedömning. Dagen blir en mötesplats för alla som gillar amerikanska bilar!

Räkna med en helhelg i bilhobbyns tecken. Bilar ställs ut eller tävlar mot varandra, entusiaster träffas och publik som bara njuter av stämningen!

Läs gärna mer på www.bilsport.se/event/action-meet och www.summermeet.se. www.shra-mantorp.se

För ytterligare information kontakta Daniel Lindstedt, Bilsport, 0702-77 07 79, eller Fredrik Sjöqvist, Mantorp Park, 0706-26 12 60.

Brackets Nats #52 arrangeras av SHRA Mantorp, Bilsport Action Meet av Bilsport och Bilsport Classic Summer Meet av Bilsport Classic. Samtliga tre evenemang arrangeras tillsammans med Mantorp Park.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.