Festligt på Nostalgia Festival

Festligt på Nostalgia Festival

Den 2 juli besökte cirka 8.000 personer Nostalgia Festival som badade i sol och kromglans hela dagen. Ronneby Brunnspark i blekingska anses vara en av Sveriges vackraste och enligt motorentusiaster är den allra finast under Nostalgia Festival. Då fylls nämligen parken av klassiska bilar, husvagnar, motorcyklar, mopeder och traktorer i alla tänkbara färger och modeller.

Det fanns cirka 700 utställda fordon inne på området och ytterligare 400-500 bilar på den så kallade finbilsparkeringen.
Projektledaren Hans-Ove Boberg var solbränd och belåten med den lyckade dagen:
– Att efter tre år få komma tillbaka och arrangera nordens vackraste festival är helt fantastiskt. Massor av utställare och besökare gjorde lördagen till en riktig familjefest. Jag vill passa på att tacka alla som på något sätt varit delaktiga i detta. Utan hjälp från funktionärer och kollegor går det inte att genomföra ett sådant här arrangemang. Dessutom var det vackert väder!

En kunnig jury hade fullt upp med att granska alla fordon i ett flertal klasser. Ingen lätt uppgift när det fanns så många skönheter på plats! Besökarna röstade fram Påhl Håkanssons, från Holmsjö, Chevrolet Impala från 1965 i klassen ”Peoples Choice”.
Concours de Charme hade en egen jury som enades om att Ronnie Svensson från Hyllinge skulle ta hem förstapriset med BMW 700 Sport.

Tävlingen ”Sveriges Snyggaste Bil” har arrangerats av motorförlaget Albinsson & Sjöberg sedan 1976. Nuförtiden röstas vinnaren fram av tidningen Bilsport Classics läsare. Årets segrare blev Johan Balsberg, från Ängelholm, med en kraftigt ombyggd och moderniserad Volvo Amazon från 1965.
Johans Amazon gick hem hos både yngre och äldre entusiaster som enades om vilken som skulle bli Sveriges Snyggaste Bil 2022. På utsidan är det emellertid nästan bara fälgarna som avslöjar att det inte är en originalbil. Den har kvar de tydliga dragen av den svenska klassikern – samtidigt som den har väghållning och motorprestanda som matchar moderna bilar. En vinnande kombination utan tvekan!