Fordon från elva länder till påskmässan på Elmia

Fordon från elva länder till påskmässan på Elmia

Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping lockar alltid runt 70 000 motorentusiaster till Jönköping. Årets upplaga av den traditionella påskmässan ser ut att bli något alldeles extra. Extremt ombyggda fordon från hela elva länder visas upp i Elmias rymliga mässhallar 3-6 april. Dessutom bjuds det på spektakulära utomhusshower med rally- och rallycrossvärldsmästaren Petter Solberg som det stora dragplåstret.

Rekordmånga länder finns representerade på årets påskmässa i Jönköping, den 45:e i ordningen sedan starten 1971. Förutom Sverige är det fordon från Tyskland, England, Norge, Danmark, Nederländerna, Finland, Österrike, Australien, Kanada och USA.

För första gången någonsin kan besökarna njuta av ett bygge från Australien. Det handlar om en fräck hot rod som vunnit allt som går att vinna ”down under”. Sedan skeppades bilen över till USA där framgångarna fortsatte och nu kommer alltså Ford Roadstern till Jönköping.

Nästan lika långväga och minst lika sevärd är en ilsket gul Buick Riviera -64 från Kanada. Byggherren Jean François Launier har lagt över 20.000 timmar på bilen som drivs av en V8 med dubbelturbo på 784 hk. Förra året belönades ”Rivision” med ”Don Ridler Award”, det mest prestigefyllda bilbyggarpriset som går att vinna i hela Nordamerika.

Nordic Trophy är motsvarande utmärkelse på lastbilssidan och där heter den regerande mästaren Mika Auvinen från Finland. Hans senaste skapelse är en motivlackad Mercedes Actros. Storleken, lacken och finishen gör ”Highway Hero” till en garanterad publikfavorit.

Omåttligt populär är också en före detta postbil. VW Fridolin var Tysklands motsvarighet till svenska Tjorven och i originalskick absolut ingen skönhet. Men radikalt ombyggd och försedd med en 6-liters W12-motor förvandlas den fula ankungen till en publikfriande tekniksvan.

Hästkrafter i överflöd och massor av action blir det också på utomhusarenan. Den omtalade Terrortraktorn, extremsport- och underhållningsgruppen Rackartygarna, driftinguppvisning och med dubble världsmästaren Petter Solbergs makalösa sladdshow som påskhelgens höjdpunkt på Elmia.

Bildtexter
1. J.F. Launier från Kanada har lagt över 20.000 timmar på sin Buick Riviera -64. ”Rivision” vann det prestigefyllda Ridler Award 2014 på Detroit Autorama och nu kommer JF Kustoms superbygge till Elmia i påsk.

2. En av de mest omtalade bilarna i Europa ägs av Ruud Janssen från Nederländerna. Hans Volkswagen Type 147 Fridolin tjänstgjorde som postbil i Tyskland 1963-1972. Bilen har fått rörramschassi, karossen är totalrenoverad och motorn är bytt till en W12:a.

3. Från Australien kommer David Martins Boydster II. Byggd ”down under” med kaross från Boyd Coddington och design av Chip Foose.

4. Europas starkast lysande stjärna inom lastbilscustom just nu, Mika Auvinen från Helsingfors, ställer ut sin fantastiska Mercedes Actros ”Highway Hero” i hall D.