På bilden: Björn Lindqvist, Emil Pettersson och Per Hansson. Fotograf: Mattias Larsson.

Hittades i en tvättstuga – nu är 70-åringen redo för Nostalgia Festival

Att en bil förvaras i en tvättstuga i 30 år är sensationellt i sig. Ännu mer spektakulärt när bilen ifråga är en riktigt raritet, som en DKW F89 Cabriolet faktiskt är. Men det här osannolika projektet är faktiskt sant, och nu ska den nyrenoverade DKW:n visas upp på Nostalgia Festival i Ronneby.

Under förra året hämtades bilen från en tvättstuga i centrala Ronneby. En röd DKW F89 Cabriolet från 1953, senast besiktigad 1968, winschades ut för att bli omhändertagen av riktiga proffs.

Ett par kilometer bort från tvättstugan finns Ronneby Brunnspark, platsen för Nostalgia Festival där bilen visas upp den 1 juli.

Emil Pettersson från Mekonomen Bilverkstad i Ronneby har tillsammans med kollegorna Per Hansson och Wilfred Areiter renoverat DKW:n till utställningsskick. En stor del av fritiden har gått till renoveringen som nu närmar sig premiärvisning.

– Inget projekt som vi har klarat själva, säger Emil Pettersson. Mycket hjälp har vi fått av Björn Lindqvist på Björns Bilinredning och Alexander Karlsson på Tingsryds Billackering.

Projektet har inte gjorts i det dolda, utan finns dokumenterat på Youtube där många har kunnat följa Emil, Per, Wilfred och alla andra inblandade.

Men den 1 juli är det dags att dra av skynket – äntligen kan DKW:n från tvättstugan sträcka ut och visa upp sig på Nostalgia Festival!

– Vi ser fram emot en fantastisk dag i Ronneby Brunnspark med alla fordon som kommer att glänsa ikapp med solen. Inte minst får vi äntligen se resultatet av den här renoveringen som vi har följt, säger Hans-Ove Boberg, projektledare för Nostalgia Festival.