Lisa Larson-utställning till Karlskrona!

Nu slår vi upp portarna för säsongen och kryddar med tre nyheter! Karlskrona Porslinsmuseum visar en sommarutställning av den folkkära keramikern Lisa Larson. Och så invigs Speedmuseet som just flyttat från Österlen – tidigare ägt av motorhistorikern och illustratören Peter Haventon – för att bli en helt ny avdelning i Albinsson & Sjöberg Bilmuseum. Nytt för i år är också försäljning av kaffe serverat i Karlskronakoppar!

Karlskrona Porslinsmuseum visar i sin ordinarie utställning, med något undantag, fältspatsporslin som är tillverkat vid Karlskrona Porslinsfabrik under åren 1918--1968. Inte mindre än 7.000 servisdekorer utgick härifrån och då är inte de cirka 15.000 specialbeställda uppsättningarna för ambassader, hotell, restauranger och privatpersoner inräknade.

Här i Karlskrona verkade en gång konstnärliga ledare som Edvard Hald, Vicke Lindstrand och Sven Erik Skawonius. Museet presenterar också bedårande verk från konstnärer som Arthur Percy, Eva Bladh, Walter Garstecki och Alf Jarnestad – för att nämna några.

Från och med nu visas även en specialutställning med Lisa Larson. Samlingen som visas är privat och ägs delvis av Lisa själv, som fortfarande är aktiv i sitt konstnärskap, och delvis av samlaren Anna-Greta Bengtsson från Sollentuna.

Barnslig nostalgitripp

Nyheten Speedmuseet är till för alla nostalgiker med barnasinnet i behåll. Här visas en unik samling av bland annat mopeder, cyklar, leksaksbilar, modelljärnvägsmaterial, modellflygplan och fantastiska dioramor av amerikanska mackmiljöer i skala 1:25.

Lisa Larson-utställningen pågår i Karlskrona Porslinsmuseum, Ö Hamngatan 7D till och med den 1 september 2011, måndag–fredag kl 11-16. Nytt för i år är försäljning av kaffe serverat i Karlskronakoppar! Speedmuseet har öppet till den 12 augusti, här gäller samma klockslag.

Bilder finns på www.fabas.se/press. Bildtexter:

Lisa: Den folkkära keramikern Lisa Larson.
ABC_flickor: De idag så omtyckta ABC-flickorna, döpta i alfabetisk ordning, väckte uppmärksamhet när de först presenterades.
ABC_flicka: ABC-flickan Dora poserar.
Speedmuseet: För alla nostalgiker med barnasinnet i behåll! I sommar öppnas en helt ny avdelning med Peter Haventons unika samling av bl a mopeder, cyklar, leksaksbilar, modelljärnvägsmaterial, modellflygplan och fantastiska dioramor av amerikanska mackmiljöer i skala 1:25.
Bifogas: Biografi Lisa Larson.

För ytterligare information kontakta kommunikationschef Katarina Ketzénius på Albinsson & Sjöberg, telefon +46 (0)70-234 15 48 alternativt katarina.ketzenius@fabas.se