Över hela Sverige arrangeras det bilträffar på Sveriges nationaldag den 6 juni. En av de större är Trelleborgs Motorshow, som även tog hem förstapriset i arrangörstävlingen ”Kultur på väg” förra året.

MHRF uppmanar: fira Motorhistoriska dagen – på egen hand!

Motorhistoriska dagen firas traditionsenligt på nationaldagen, den 6 juni. Trots uppmaningen kommer Sveriges motorentusiaster inte bara kunna fira tillsammans i år utan även enskilt kunna tävla i arrangörstävlingen Kultur på väg.

Motorhistoriska Riksförbundet uppmanar alla ägare av historiska fordon att följa myndigheternas beslut, anvisningar och rekommendationer. Inte minst i samband med firandena av Motorhistoriska dagen.
– I år får man fira Sveriges rullande kulturarv mer på egen hand då det traditionella firandet den 6 juni påverkas av restriktioner med anledning av covid-19, säger MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg.

Trots det enskilda firandet vankas en stor gemensam folkfest. Inför 6 juni kommer MHRF lansera en Facebook-sida där alla fordonsentusiaster får vara med genom att lägga in bilder och filmer som visar firandet av det fordonshistoriska kulturarvet under hashtagen #motorhistoriskadagen2020.

Arrangörstävlingen som hålls i samarbete med Nostalgia Magazine kommer dock bli annorlunda i år. Stig Sjöberg, publisher på FABAS tillika tidningens grundare, berättar närmare;
– Vinnare kommer att utses precis som tidigare, men i år är allmänheten juryn genom att gilla de inlägg som görs på sidan. De som bidragit med de 25 mest gillade firandena kommer att få var sin prenumeration av Nostalgia Magazine!
– Dessutom får alla vinnare var sitt exemplar av jubileumsboken Vägval under 50 år för Motorhistoriska Riksförbundet, lägger Kurt Sjöberg till.

Två gånger Sjöberg?
– Vi delar det motorhistoriska engagemanget, men är inte släkt, förklarar de båda och skrattar.

Den 1 juni presenteras Facebook-sidan som ska samla alla som vill fira Motorhistoriska dagen. Stoppdatum för att lägga in sitt firande är den 15 juni. Men ”gilla” dem kan man göra månaden ut.

– Kom ihåg att i år kan alla vara med och rösta fram Kultur på väg-vinnarna! påminner Stig och Kurt Sjöberg.

Läs mer om årets firande och tävling på mhrf.se/6juni!

För mer info, tävlingsregler eller för att göra ett inlägg: https://www.facebook.com/motorhistoriskadagen2020/

Årets 25 Kultur på väg-pris består av:

• Helårsprenumerationer av Nostalgia Magazine, Sveriges största tidning för alla som gillar bilar, motorcyklar, båtar, flygplan och mycket annat från förr.
  • MHRFs jubileumsbok Vägval under 50 år för Motorhistoriska Riksförbundet. Den 124 sidor tjocka boken beskriver förbundets verksamhet sedan starten 1969 kan även läsas digitalt här.

Nordens största motortidningsförlag Albinsson & Sjöberg ger idag ut 12 olika magasin som distribueras i Norden samt i Polen. Dessutom arrangeras årligen ett 10-tal mässor och event som tillsammans lockar cirka 200.000 besökare. I koncernen FabasGruppen AB finns även Mantorp Park samt Emmaboda Flygbana. Koncernen har närmare 70 medarbetare och omsätter cirka 180 MSEK per år. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.