Motorcykelfrossa på Nostalgia Festival i Ronneby

MC Collection i Sollentuna, med cirka 120 motorcyklar i samlingen, kommer att visa flera av sina unika samlingsobjekt i Ronneby Brunnspark under helgens Nostalgia Festival.

Förra påsken visade MC Collection, tillsammans med Nostalgia Magazine, resterna av en amerikansk Reading Standard 20T från 1920 under Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia.

Motorcykeln hade då varit nedplockad i mer än 60 år. Utmaningen var att under ett år förvandla "skrotet" till en pärla i utställningsskick – för att visas upp i montern på samma utställning året därpå. Efter ett omfattande och varsamt arbete av ett flertal duktiga hantverkare kunde ett stycke unik mc-historia räddas.

Nu kan besökarna på Nostalgia Festival njuta av motorcykeln och även uppleva när den för första gången efter renoveringen startas och provkörs. Det finns idag endast en handfull kompletta motorcyklar av detta slag i Sverige.

Småländskt motorgeni
Men det kommer fler rariteter till festivalen! Från Lönneberga i Småland utvandrade familjen Hedström till USA på 1880-talet. Sonen Carl Oscar blev känd genom förbättringar av den franska De Dion-motorn och George Hendee, tillverkare av trampcykeln ”Silver King”, fick höra talas om det småländska motorgeniet. När de båda senare slog ihop sina påsar startades hösten 1900 tillverkning av det berömda mc-märket Indian. Endast två Indian Camelback 1905 lär finnas i Norden, båda ägs av MC Collection och den ena kommer till Ronneby.

Så nyligen som på Midsommarafton i år blev en liten och mycket speciell Indian ”Little Twin” B-3 1915 färdigrenoverad. Cykeln är en förminskad version av Indians klassiska Big Twin och togs fram speciellt för den europeiska marknaden. Men den blev kortlivad, efter två år lades tillverkningen ner av kostnadsskäl. Se den i Brunnsparken!

Startas och körs
En annan spännande motorcykel var Harley-Davidson Model 8A 1912, utrustad med en praktisk nyhet som noga framhölls i reklamen – Free Wheel Control. Med en spak på vänster sida kunde föraren frikoppla bakhjulet för att motorn inte skulle stanna när cykeln stod still. Idag kallas anordningen koppling! Ytterst få Harley-Davidson av denna tidiga modell finns bevarade. Fordonet har tidigare var med i Brunnsparken, men då orenoverad.

– Alla våra unika motorcyklar ska startas och några kommer att köras i Brunnsparken, utlovar Ove Johansson på MC Collection som välvilligt ställer ut ytterligare cirka tio maskiner.

På Nostalgia Festival kommer också att visas en De Dion Tricycle 1900 som anses vara den moderna motorcykelns föregångare, en trehjuling med stor otymplig motor. Efter fyra års renovering kan den nu ställas ut av ägaren Stefan Olovsson, Bäckaskog.