Motorfest på Mantorp Park - Bilsport Action Meet!

På lördag, den 4 augusti, drar Bilsport Action Meet igång på Mantorp Park mellan Linköping och Mjölby. Arrangemanget är årligen återkommande sedan 2001 och bjuder såväl besökare som deltagare på en fartfylld motorfest.

”Årets Bygge” koras, det ska köras driftingtävling, RS-bana och prova-på-drifting. Till det kommer burnout show, billjudstävling och utställning. Allra mest intresse lockar kanske 402-metersstrippen där finalen för EDPS-körningarna ska avgöras och här gäller det för deltagarna att prestera. Det är prestige i att köra snabbt på Bilsport Action Meet. Och det kommer att gå fort! Starten och en bit upp i banan är preparerad med klistrig track bite för att däcken ska få ett riktigt bra fäste. Hela åtta klasser tävlar.

– Nyheten för i år är driftingtävlingen Dotz Bilsport Drift Challenge som arrangeras tillsammans av OCL Brorssons och tidningen Bilsport. Här tävlar ett 20-tal driftingförare om 50.000 kronor i prispotten i klassen ProInt, säger Bilsport Action Meets projektledare Jan Hansson.

– Men oavsett om du gillar bredsladdar, höga hastigheter på strippen, fantastiska utställningsfordon eller teknikkrävande RS-körning mellan koner så får du alltså ditt lystmäte på Mantorp Park på lördag, fortsätter Jan.

Utställningen ser ut att bli den bästa under sommaren i Sverige där finalister från En dag på Strippen-evenemangen i Emmaboda, Piteå, Sundsvall och Sveg bedöms inför publik av en granskande jury och gör upp om den åtråvärda titeln ”Årets Bygge”.

Läs mer på tidningen Bilsports hemsida, www.bilsport.se/event där också detaljprogrammet finns.

Arrangörer är tidningen Bilsport och Mantorp Park i samarbete med Gatbilar.se och Feringe Hot Rod Association.