Den tilltänkta flyktbilen, en 1971 års Ford Mustang, är idag återställd till samma utförande som den var vid rån- och gisslandramat 1973. Den 23 augusti är bilen på plats vid Norrmalmstorg igen – 50 år efter händelsen.

Mustangen tillbaka på Norrmalmstorg

Den 23 augusti är det exakt 50 år sedan Norrmalmstorgsdramat inleddes. Den tilltänkta flyktbilen, en blå Ford Mustang, är idag återställd till ursprungligt utförande och kommer att stå parkerad på samma plats som den gjorde 1973.

Det är i dagarna 50 år sedan som Janne Olsson och Clark Olofsson lamslog hela Sverige med ett rån- och gisslandrama som även blev känt över hela världen. När de begärde en snabb flyktbil lånades en nästan ny Ford Mustang ut av en polis som tjänstgjorde på platsen.

Nu blev det ingen biljakt genom huvudstaden utan dramat fick sin upplösning ändå.

Mustangen hamnade så småningom i Norrland och på 1980-talet byggdes den om för racing eftersom ägaren inte hade någon aning om bilens historia.

Nu har den genom tidningen Bilsport Classics försorg återställts till originalutförande och kommer att stå vid Norrmalmstorg mellan 11:00-16:00 den 23 augusti.

Magnus Karlsson

Redaktör Bilsport Classic +46 455 33 53 46