Nordic Trophy avgörs på Elmia Lastbil

I samband med åkerinäringens stora branschhändelse - Elmia Lastbil 2014 – arrangeras 35:e upplagan av Nordic Trophy. Lördagen den 23 augusti samlas 200 färgsprakande, blänkande och motivlackade lastbilar och tävlar om den ärofyllda titeln på Elmias fält i Jönköping.

Nordic Trophy

Tävlingen består av två klasser, dels Utmanarklassen som är den stora klassen med 190 deltagare och dels Mästarklassen som består av 10 deltagare som kvalificerat sig från föregående års Nordic Trophy.

Mästarklassen blir som vanligt en tung klass med hård konkurrens och många välkända namn, som Ralf Ekdahl, Renax Stängsel, DMS Entreprenad och Pouls Bremseservice från Danmark.

Regerande mästare är finländaren Juha Ristimaa, som i år kämpar för att behålla titeln. Hans bygge Scania R560 Madonna, är ett färgsprakande projekt som vunnit många priser och lämnar få oberörda. Sedan förra året är Madonna uppdaterad och efter flera månaders extra jobb tillhör han favoriterna i tävlingen.

Hans landsman, Mika Auvinen tävlar också i Mästarklassen och kommer med ett helt nytt bygge, en Mercedes Actros kallad ”Highway Hero”. Nu siktar Auvinen på att ta hem sin femte seger i Nordic Trophy.

Stort startfällt

Kölistan för att vara med i årets tävling är lång, eftersom många vill vara med har det har varit fullt en bra tid tillbaka.

Bland de 200 deltagarna finns både nya och gamla namn och de tävlande kommer från hela Europa, som Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen, Holland, Luxemburg, Tyskland och Schweiz.

Det blir en färgsprakande och gnistrande samling bilar med fantasifulla motivlacker, glänsande krom, flärdfulla inredningar och finurliga byggnationer.

Nordic Trophy arrangeras vartannat år i Jönköping under Elmia Lastbil och vartannat år på Mantorp Park då i samband med Trailer Magazines egna festival, Trucking Festival.

Publik och jury utser vinnare

Publiken har möjlighet att rösta på sin favorit i mästar- och utmanarklassen. En expertjury utser sedan vinnaren i Nordic Trophy 2014 tillsammans med publikens röster.

Det finns även ett antal jurybedömda sidoklasser. De bästa bilarna i klasserna Styckegodsbil, Lättlastare, Dragbil, Dragbil med egen trailer, Timmerbil, Flisbil, Kombinationsbil, Specialbil, Tank- och bulkbil samt Veteranbil ska koras. Dessutom kommer det att delas ut priser för bästa Lack, Inredning och Påbyggnad.

Elmia Lastbil 2014

Elmia Lastbil öppnar entrén redan på onsdagen den 20 augusti och håller öppet i hela fyra dagar till och med lördagen den 23 augusti, då mässan kompletteras med Nordic Trophy. Dagarna fylls med stor branschutställning där över 400 utställare är på plats och visar upp allt från lastbilschassier och påbyggnationer till utrustning, tillbehör och tjänster.

Få fordon bär så mycket historia som just lastbilar. I Veteranbilshallen bjuds det på berättelser om både teknikutveckling och händelser där lastbilar stått i centrum på olika sätt – allt från lastbilsbyggen till säkerhetspolitiska insatser under krigstid.

Nordic Trophy och Elmia Lastbil blir en säker träffpunkt för alla som är intresserade av lastbilar!

För ytterligare information kontakta projektledare för Nordic Trophy och redaktör på Trailer Magazine Rutger Andersson +46 708-24 73 88 eller pressansvarig för Nordic Trophy Linda Hugosson, +46 730-64 80 77 alt. linda.hugosson@fabas.se.

Elmia Lastbil 2014 arrangeras av Elmia AB, Trailer Magazine och Svensk Åkeritidning i samarbete med Sveriges Åkeriföretag. Nordic Trophy är en årligen återkommande tävling i regi av Trailer Magazine. Se också www.nordictrophy.se och www.elmia.se/lastbil.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.