Nordic Trophy - Elmia 25 augusti 2012

Lördagen den 25 augusti är det dags för den 33:e upplagan av Nordic Trophy på Elmia Lastbil 2012 i Jönköping. Över 150 bilar från tolv länder kommer att göra upp om titeln. Ett paradis för alla som gillar snygga lastbilar.

Drygt 150 högklassiga lastbilar är anmälda till årets tävling. Det blir en färgsprakande och gnistrande samling bilar med fantasifulla motivlacker, glänsande krom, flärdfulla inredningar och finurliga byggnationer.

Regerande mästare är Mika Auvinen från Helsingfors i Finland. Han tävlar i år med ett nybygge, en Mercedes Actros bulkbil.

– Nordic Trophy är den största, viktigaste och mest prestigefyllda tävlingen för mig. Jag har älskat Nordic Trophy ända sedan jag var liten och det är en ära att komma till Jönköping som regerande mästare, säger han.

Förra årets tio finalister finns med i Mästarklassen och övriga anmälda tävlar i Utmanarklassen. De nationer som deltar är Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Tyskland, Holland, Belgien, Schweiz, Österrike, Frankrike och Spanien.

En av de tuffaste utmanarna blir naturligtvis fjolårstvåan och den regerande mästaren i Scandinavian Truck Trophy Ralf Ekdahl från Malmö. Storåkaren tävlar med sin mäktiga Volvo FH16 styckegodsbil ”Road Cruiser”.

– Nu tycker jag det är dags för en svensk seger, säger Ralf.

Förra året överraskade Renax Stängsel från Norrköping med sin fantastiska Scania R500 snabblåsbil/betongbil ”Warrior”. Ekipaget kom totaltrea i Nordic Trophy.

– Det var långt över förväntan och extremt roligt. Nu ska det bli kul att få vara med i Mästarklassen, säger åkaren Pelle Andersson.

Publiken har chansen att vara med och utse årets vinnare genom att rösta på sin favorit i respektive klass. De fem bilar i varje klass som får flest röster går vidare till final.

Utöver publikomröstningen kommer bilarna i Nordic Trophy också tävla i ett antal jurybedömda klasser beroende på transportuppgift och byggnation. En speciell del i tävlingen är klassen Bästa Påbyggnad där juryn utgörs av representanter från branschen. Det kommer också att delas ut priser för Bästa Lack och Bästa Inredning.

________________________________________________________________________
För ytterligare information kontakta redaktör Trailer Magazine Rutger Andersson, telefon +46 (0)708-24 73 88 eller kommunikationschef Katarina Ketzénius, telefon +46 (0)702-34 15 48

Elmia Lastbil 2012 arrangeras av Elmia AB, Trailer Magazine och Svensk Åkeritidning i samarbete med Sveriges Åkeriföretag. Nordic Trophy är en årligen återkommande tävling i regi av Trailer Magazine.
Se också www.nordictrophy.se och www.elmia.se/lastbil