Året var 1973 då nyheten om rån- och gisslandramat vid Norrmalmstorg kablades ut över hela världen och bland annat gav upphov till begreppet Stockholmssyndromet.

Norrmalmstorgsmustangen visas på Nostalgia Festival

Det har nu gått 50 år sedan gisslandramat på Norrmalmstorg då Clark Olofsson och Janne Olsson under sex dagar ockuperade Kreditbanken.

Utanför banken stod en blå Ford Mustang som bankrånarna hade begärt som flyktbil – en hästkraftsstark amerikanare som lånats ut av en polisman.

I närmare 40 år stod Mustangen undangömd i ett garage i Umeå, ombyggd till dragracingvagn och långt ifrån det utförande som under rånardramat 1973.

Lagom till Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark 1 juli är den sportiga Forden totalrenoverad och åter försedd med originalkulören Blue Metallic. Det som återstår är montering av inredning, elsystem och lite kromutsmyckning.

Bilen ska vara helt körklar den 23 augusti då den ska parkeras vid Norrmalmstorg exakt 50 år efter rån- och gisslandramat som bland annat gav upphov till benämningen ”Stockholmssyndromet”.