V10-eran i Formel 1 är en av de mest saknade hos fansen. Till Custom Motor Show kommer en representant i form av Williams F1 BMW FW26.

Unik BMW-trio med 6, 10 och 16 cylindrar

Det här är tre av de mest ovanliga BMW-bilarna du kan tänka dig, från olika årtionden. Möt den unika trion med sex, tio och sexton cylindrar på Custom Motor Show i påsk!

När BMW satte siktet på EM i standardvagnsracing skapade man homologeringsversionen 3,0 CSL. Som L:et avslöjar gjordes bilen något lättare än 3,0 CS som den baserades på, och allt eftersom gjordes motorn starkare.

I juli 1973 kom så den slutliga versionen av 3,0 CSL. I folkmun kallades den ”Batmobile” tack vare sitt extrema aerodynamikpaket som förde tankarna till superhjältens tjänstebil. 3,0 CSL kördes med framgång i racing under 1970-talet.

Betydligt modernare är Williams F1 BMW FW26, som togs fram till Formel 1-säsongen 2004. Juan Pablo Montoya och Ralf Schumacher hade drygt 900 hästkrafter till förfogande ur V10:an på 3,0 liter.

Sist men inte minst kommer ”Goldfisch” till Custom Motor Show. Det är internnamnet på den V16-motor som BMW tog fram 1987 och placerade i en 7-seriebil. Den bastanta pjäsen tog upp hela motorrummet, så kylsystemet fick flyttas allra längst bak. Därav de udda gälarna på sidorna och bakpartiet.

Goldfisch kom aldrig längre än till experimentstadiet, men motorn och bilen den hamnade i sparades. Och i påsk kommer den till Custom Motor Show!

Daniel Lindstedt

Eventchef 0702-770779