Uttagning till Skotar-SM under Skog & Traktor

Den 13-14 maj är det dags för södra Sveriges egen skogsmässa 2016, enbranschutställning för alla som har anknytning till skogsnäringen. Det finns möjlighet att se skogsmaskiner i sin rätta miljö. Det blir två dagar laddade med spännande aktiviteter för både besökare och utställare.

Uttagningstävling till Skotar-SM arrangeras samt final i Skol-SM i skotarkörning, där en stor del precision och teknik krävs.

I samband med Skog & Traktor arrangerar SMF Skogsentreprenörerna uttagning till Skotar-SM 2017 på Elmia Wood. Under 2016 genomför SMF två uttagningstävlingar, varav en i Emmaboda.

Skotartävlingar har arrangerats sedan 1993 i SMF Skogsentreprenörernas regi, en tävling som har blivit både populär och prestigefylld.

SMF Skogsentreprenörerna är en landsomfattande branschorganisation för småföretagarna inom svenskt skogsbruk. SMF har cirka 850 medlemsföretag runt om i Sverige och arbetar för att utveckla och stärka företagarna.

I Emmaboda räknar man med cirka 15-20 tävlande. Tävlingen går ut på att köra maskinen en kortare bana med olika moment för att bland annat lasta stockar med precision och bygga torn av kubbar.

Resultatet baseras på tävlingstiden av genomförandet av banan, vilket även kan innefatta straffstockar vid banans slut.

I samband med mässan i Emmaboda kommer även Skol-SM i skotarkörning att avgöras. De sex bästa eleverna bland landets naturbrukselever med skoglig inriktning, kommer att tävla om att bli vinnare av årets skoltävling. Denna finaltävling har föregåtts av uttagningstävlingar i Götaland, Svealand och Norrland, där de två bästa eleverna i respektive landsdel kvalificerat sig för finalen. Banan där det ska avgöras är liknande den som används för uttagningstävlingen till Skotar-SM.

Skog & Traktor arrangeras vartannat år och genomförs på Emmaboda Flygbana i sydöstra Småland. En branschutställning med huvudinriktning på skogsbruk där maskinerna demonstreras i sin rätta miljö i intilliggande skogsparti.

Det blir försäljning, visning och demonstrationer av olika skogsmaskiner och terränggående fordon. Kaha Nui Wood gör en spektakulär Timbersportshow med motorsågar och yxor både fredag och lördag. Under lördagen kompletteras branschmässan även med en utställning med veterantraktorer, veteranlastbilar och andra maskiner.

Har ni fler frågor kontakta gärna Anders Blomgren, projektledare för Skog & Traktor,

på 036-37 11 25 eller anders.blomgren@fabas.se.