Motorentusiaster kommer från när och fjärran till Emmaboda Flygbana – antingen för att testa sin bil eller för att se på när deltagarnas byggen vrålar iväg mot mållinjen.

Vårens snabbaste evenemang!

Du missar väl inte EDPS på Emmaboda Flygbana den 20:e maj? En fartfylld motorfest där man kan prova på att köra dragracing med sin egen bil. 402 m rakt fram – så snabbt du bara kan få bilen att gå. Ett enkelt koncept som det krävs mycket för att bemästra. Ända sedan starten har EDPS, eller En Dag på Strippen, lockat mängder av tävlande och besökare.

– Vädret ser ut att vara på vår sida i helgen vilket bäddar för en snabb och fin dag på Flygbanan i Emmaboda, säger projektledaren Daniel Lindstedt.

EDPS började som ett rent dragraceinspirerat evenemang för den glade entusiasten, som ville testa vad ens bil gick för, men har med tiden blivit så mycket mer.

Vid sidan av strippen, som banan i dragracing kallas, har ett utställningsområde växt fram. Här kan man njuta av de många och vackra byggena, eller så klart visa upp sitt eget bygge.

Det tävlas heller inte bara i hastighet på EDPS, utan även i vem som har den snyggaste eller fräckaste bilen. Sonax Show’n Shine arrangerar utställningsområdet och många fina priser står på spel bland utställarna.

På plats är också dragracingprofilen Tony Bryntesson, som startar upp sin A-Fuel Dragster. Att höra motorn varva är en högst fysisk upplevelse som känns i hela kroppen.

– I år vill vi satsa extra på Sveriges motorburna ungdom och erbjuder därför fri entré för alla förare som kommer i EPA- och A-traktorer, säger Daniel Lindstedt.

Välkommen till en fantastisk dag på Emmaboda Flygbana – välkomna till EDPS 2023!