Drygt 1.000 bilar, motorcyklar, mopeder, lastbilar traktorer och båtar kommer till Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark.

Volvo Museum till Nostalgia Festival 2022

På lördag 2 juli är det äntligen dags för Nostalgia Festival igen!
Inramad av den vackra Ronneby Brunnspark i Blekinge, samlar festivalen för 20:e gången i ordningen motorhistoriskt intresserade från när och fjärran. I år är dessutom Volvo Museum på plats med ett antal sevärdheter.

Nostalgia Festival är ett på många sätt unikt evenemang där kärleken till bil, flyg och båtar kombineras med musik och folkfest i en unik miljö – Ronneby Brunnspark.

Parkens friska källa upptäcktes redan 1705, har allt sedan dess lockat besökare. Numera inte främst för att ”dricka brunn”, utan för att njuta av själva parken och dess bedårande växtlighet. Här samlar Nostalgia Festival drygt 1.000 bilar, motorcyklar, mopeder, lastbilar traktorer och båtar. Alla för besökarna att njuta av.

Tema 1972

Under Festivalen gör dessutom tio finalister från hela landet upp om den eftertraktade titeln ”Sveriges Snyggaste Bil” och vi kan ta del av den spektakulära uppvisningstävlingen Concour de Charme.

Årets festival har en temaavdelning med bilar från 1972, vilka fyller 50 år, och helt i linje med det gästar Volvo Museum arrangemanget med inte mindre än tio bilar – varav flera är från just 1972. En av dem är den på sin tid banbrytande konceptbilen VESC (Volvo Experimental Safety Car).

Bilen hade sin premiärvisning på motorsalongen i Geneve 1972 och är ett rullande säkerhetslaboratorium fullproppad med, för den tiden, ny säkerhetsteknik som automatiska säkerhetsbälten, backkamera, krockkuddar, kollapsande rattstång, låsningsfria bromsar och kraftiga stötfångare vilket gjorde att en passagerare skulle kunna överleva en frontalkrock i 80 km/h. VESC grundmurade Volvos rykte som säkra bilar och mycket av tekniken i bilen återfinns i dagens modeller.

För hela familjen

Nostalgia Festival är ett evenemang för hela familjen så givetvis har barnen en helt egen avdelning med massor av roliga aktiviteter som trampbilar och hoppborg - Barnens Nostalgia Festival!

Musiken har också en given plats i parken och på plats på scenen kommer The Rat Pack Tribute att vara. Det är artisterna Thomas Lindberg och Marcus Schönbeck som ger er det bästa från The Rat Pack, med klassiker av legenderna Frank Sinatra, Dean Martin och Sammy Davis Jr.

För den som vill fynda har Nostalgia Festival varje år en veteranmarknad med det mesta till fordon och inom nostalgin. I år har dock marknaden flyttat till parkens norra del. Flera företag finns dessutom representerade på plats under dagen med många av sina produkter.

Varmt välkomna till Nostalgia Festival och den vackra brunnsstaden Ronneby!