Alcro och Konstfack i forskning om hur ljus och färg kan spara energi

Alcro och Konstfack i forskning om hur ljus och färg kan spara energi

Kan färg och ljus i samverkan spara energi? Den frågan ställde forskarna i OPTIMA-projektet, där bland andra Alcro och Konstfack medverkat, och som nu presenterar sina resultat. Målet med forskningen är att minska energiåtgången för belysningsändamål utan att upplevelsen försämras.

- Vi ville lära oss mer kring förhållandet mellan färg och ljus. Det är särskilt intressant nu när vi fasar ut glödljuset och går över till andra belysningskällor, säger Yvonne Karlsson på Alcro, som deltog i projektet.

I projektet fick sammanlagt ett sextiotal försökspersoner bedöma upplevelsen i tre olika rum. Forskarna konstaterade att färgsättningens betydelse för upplevelsen av ljushet och funktionalitet är mycket mer komplex, än det självklara att ljusare ytor ger ljusare rum. Ett rum där det är starka kontraster mellan färgerna upplevs till exempel som ljusare. Det gäller både kontraster i ljushet - från vitt till svart - och mellan olika kulörer.

- Tydliga gränser mellan olika färgytor ger rummet en distinkt form och motverkar att färger flyter ihop. Vår hypotes är att det medverkar till upplevelsen av god belysning, säger projektledaren och docenten Karin Fridell Anter.

I framtiden kan färgsättning av rum komma att användas aktivt för att minska behovet av belysning samtidigt som man kan behålla den upplevda ljuskvaliteten - och därmed bidra till att spara energi. Projektet pekar dock på behovet av fortsatt forskning i ämnet.

Projektet, som är finansierat av Energimyndigheten, har genomförts vid Perceptionsstudion på Konstfack. Projektgruppen har bestått av forskare från Konstfack samt ljus- och färgexperter från Alcro och Philips. Projektet ingår i det tvärvetenskapliga forskningsprojektet SYN-TES där ett antal universitet och företag samverkar kring ljus- och färgfrågor.

För mer information, kontakta Yvonne Karlsson, 0706-16 62 07 eller yvonne.karlsson@alcro.se, alternativt Karin Fridell Anter, 0707-69 40 17 eller karinfa@explicator.se.