Alcro presenterar kulörkollektionen ad.10 av Li Edelkoort

Alcro presenterar kulörkollektionen ad.10 av Li Edelkoort

Alcros tionde kulörkollektion, ad.10, är signerad Li Edelkoort och omfattar 31 kulörer att inspireras och använda sig av. ad.10 signalerar att en ny, mörkare inredningstrend tar över efter allt det vita. Samtidigt introduceras en produktserie med namnet Alcro Designers.

- En armé av mörka neutrala kulörer kommer att revolutionera inredningsdesignen, som blir abstrakt och minimalistisk likt en japansk stenträdgård, säger Li Edelkoort.

Till den tionde kulörkollektionen ville Alcro Designers göra något extra. Det blev ett samarbete med ett av världens stora namn inom design och mode. Li Edelkoort är skapare av Trend Union, som förser designvärlden med information och prognoser om livsstil och trender, och hon reser världen över på sina årliga föreläsningsturnéer.

ad.10 består av sju familjer med fyra kulörer i varje, plus tre komplementfärger - en basnyans av lin, en lackerad svart och en matt guld. Alla kulörer kan användas för alla ytor - väggar, golv, möbler eller detaljer. I arbetet med kollektionen har Li hämtat inspiration från fågelvärlden och kombinerat den med sin kunskap om vartåt världens trender inom design, inredning och mode rör sig:

- Slutet på individualismens tidevarv har kommit. Vi förlitar oss mer på varandra, nätverkar och samarbetar. Den här viktiga förändringen i samhället kommer att ge oss uniforma kulörer inspirerade av duvor som flockas tillsammans i mörka, grå miljöer. Gröna, blå och violetta accenter ger liv åt baskulören. Betonggrå blir en nyckelkulör i inredningsdesign, säger Li Edelkoort.

I samband med denna tionde kulörkollektion lanseras en ny färgprodukt - Alcro Designers Kashmir. Det är en sammetsmatt täckfärg som ger en behaglig kulörupplevelse utan störande reflexer. Väggarna i de miljöbilder som hör till ad.10 är målade med den.

- Färgen är utvecklad i syfte att verkligen ge Alcro Designers-kulörerna rättvisa och djup. Vi har diskuterat det länge och nu tycker vi att tiden är inne för en serie färg under namnet Alcro Designers. Det är redan ett starkt varumärke som både återförsäljare och kunder regelbundet frågar efter, säger Maria Midby Arén på Alcro.

Kulörkollektionen ad.10 och Alcro Designers Kashmir finns i butik i början av september.

Kategorier

Alcro Färg grundades 1906 under namnet Alfort & Cronholm, och på Norrlandsgatan i Stockholm öppnades den första butiken för ”färger och droger”. Idag säljer Alcro färg och färgnära produkter till konsument och yrkesmålare i Sverige. Sortimentet är stort med omkring 150 färgprodukter och cirka 450 artiklar.

Kajsa Svensson

Presskontakt Presskontakt

Vi älskar att måla. Vi älskar färg. Och det har vi gjort i över 100 år.

Alcro Färg
Textilgatan 31