Alcro samarbetar med Konstfack i forskning om färg och ljus

I projektet OPTIMA lägger Alcro i samarbete med Konstfack grunden för framtida forskning kring hur energieffektivt ljus i kombination med färgsättning samverkar och påverkar människors upplevelser av rum.

- Den forskning som tidigare bedrivits inriktar sig mycket på en fråga som hålls konstant. Till exempel vad som händer om man målar ett rum gult eller grönt. Här tittar vi istället på helten. Vi målade och ljussatte två olika rum; det ena med starka kulörer och skarpare ljus och det andra mer neutralt färgsatt och med mer dämpat ljus. Försökspersonerna fick genomgå lästester, färgtester och svara på frågor kring vardera rummet, berättar Yvonne Karlsson på Alcro.

Resultaten som blir färdiga i slutet av februari är en produkt av diskussioner som forskargruppen tillsammans med Alcro som färgsättningsexpert och Philips som experter på ljussättning, har fört. Projekledare är Karin Fridell Anter, docent på Konstfack, som även arbetar för Alcro och bland annat har tagit fram alla Alcros färgsättnings- och kulörförslag för fasadmålning.

- Det ömsesidiga utbyte mellan akademiker och praktiker som en sådan här studie innebär är mycket givande. Det här är en pilotstudie som ska resultera i en metod för fortsatt forskning kring hur ljus och färg påverkar människors upplevelser och välbefinnande, säger Karin Fridell Anter.

Pilotstudien kommer även att leda fram till vissa konkreta iakttagelser kring samspelet mellan färg och ljus.

OPTIMA-projektet finansieras av Energimyndigheten och är en del av SYN-TES - Human colour and light synthesis. Toward a coherent field of knowledge - finansierat av KK-stiftelsen i samverkan med Philips, Alcro-Beckers, NCS Colour och Saint Gobain-Emmaboda Glas. Konstfacks forskare inom projektet är docent Karin Fridell Anter (projektledare) och högskolelektor Ulf Klarén, Perceptionsstudion på Konstfack. Dessutom medverkar forskare från fem andra nordiska universitet.

Sista försöksomgången sker i februari. Den 28 februari kommer resultatrapporten.