Styrelse- och ledningsförändringar hos Aleris

Aleris får ny styrelse med Thomas Berglund som ordförande. Han tillförordnas också som koncernchef under en övergångsperiod.

I samband med att Tritons förvärv av Aleris slutförs per den 1 oktober 2019, har en ny styrelse med Thomas Berglund som ordförande utsetts. Thomas Berglund tar också över som tillförordnad koncernchef och VD för Aleris moderbolag efter Alexander Wennergren Helm som lämnar Aleris.

Thomas Berglund (f.1952) är för närvarande styrelseordförande för Akademikliniken AB, vice ordförande för ISS A/S och ledamot av Academedia AB:s styrelse. Han har tidigare befattningar som VD och koncernchef för hälso- och sjukvårdskoncernen Capio AB (publ), VD och koncernchef för Securitas AB (publ). Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

- Aleris är inne i en förändring som ger ökat fokus på kundernas behov, ökad digital tillgänglighet och mer av självständighet för enskilda kliniker och verksamheter. Detta stämmer väl med min filosofi kring hur företag blir framgångsrika och stabila. Företag ska byggas nerifrån och upp – det skapar både långsiktighet för de anställda, kvalitet, effektivitet och inte minst arbetsglädje säger Thomas Berglund, styrelseordförande för Aleris.

Under en övergångsperiod, då rekrytering av en ersättare till Alexander Wennergren Helm genomförs, utses Thomas Berglund också till koncernchef för Aleris.

Utöver Thomas Berglund som ordförande tillträder även fyra ytterligare ledamöter till den nya styrelsen. Dessa är:

Fredrik Gren, VD Ambea och styrelseledamot Vårdföretagarna
Jan Pomoell, Investment Advisory Professional Triton
Young Kim, Investment Advisory Professional Triton
Dr. Jasper zu Putlitz, Operating Partner Triton

Aleris Sverige: Kommunikationschef Henrik Kennedy, henrik.kennedy@aleris.se,
tlf. 0706-82 71 23

Aleris Norge: Kommunikasjonsdirektør Anita Tunold, anita.tunold@aleris.no,
tlf. 938 99 028

Aleris Danmark: Kommunikasjonssjef Birgitte Hoffman, birgitte.hoffman@aleris.dk,
tlf. 9687665

Om Aleris

Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata vårdföretag. Verksamheten omfattar sjukvård och diagnostik i Sverige, Norge och Danmark. Aleris erbjuder tjänster av hög kvalitet till den offentliga vården, till försäkringsbolag och till patienter som själv betalar för sin sjukvård.

Aleris affärsidé är att ge möjlighet till ett bättre och friskare liv och bidra till ökad samhällsnytta genom innovativa lösningar. Hög kvalitet på våra tjänster är en förutsättning för vår verksamhet.

Aleris omsätter 4,4 miljarder kronor och ägs av Triton.