På måndag invigs hembygdsdagarna i Vilhelmina

Invigningen av Vilhelminas kulturvecka sker måndag kväll den 4 juli klockan 18.30 på Folkets Hus utescen. Jag ber en bön om att mygg och bromsar håller sig på avstånd åtminstone medan jag lyssnar till gamla sätt att kommunicera på långa avstånd, nämligen det som kallas för kulning. Därefter ombeds vi i publiken att gå in till Nöjesgården i Folkets Hus klockan 19.00 för att  fortsätta kvällen med att storljuga. "Ljugarkväll" kallas det här uppe och i programmet utlovas även musikunderhållning.

Ljugarbänken lär vara fullsatt. Det är lätt att förstå för här uppe kan folk verkligen berätta otroliga historier! Men jag hoppas att det inte sker på mål, för då missförstår jag nog det mesta och det är ju pinsamt om man skrattar på fel ställe.

Idag är det fortfarande söndag och jag tänker påbörja kulturveckan med att njuta av en liten konsert i Vilhelmina kyrka klockan 19.00. Där ska Maria och Lars Sjöstedt framföra verk av Sweelink, Corelli och Mikael Forsman på violin och cembalo.

Jag hoppas på en underbar vecka i kulturens tecken och berättar gärna om vad har varit med om. Programmet finns tillgängligt på kommunens hemsida, försäkrar man mig!

På fredag presenterar jag bakgrunden till min dokumentärroman om "Kolonisterna på hjortronmyrarna" i Tingshuset klockan 13.00 och efteråt följer alla som vill med ut till det som fortfarande finns kvar av myndigheternas satsning på kolonaten (jordlotterna), dit de arbetslösa industriarbetarna från Eskilstuna begav sig på 1920-talet för att bygga upp ett drägligt liv.

Ett filmteam kommer med ut för att göra en dokumentärfilm om människorna som var delaktiga i det stora experimentet.

Lilian O. Montmar

Författare

Mer om berättelsen om kolonisterna finns på min hemsida: http://home.swipnet.se/Alerta

• samhällskritik