Kinesisk kraftorder till Alfa Laval

Alfa Laval – världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering – har fått en order på cirka 60 miljoner kronor för plattvärmeväxlare som med havsvatten skall kyla utrustning i två kärnkraftreaktorer i Kina. Leverans kommer att ske under 2007 och början av 2008. Ordern består av åtta plattvärmeväxlare som skall installeras i ett system för centralkylning. Alfa Laval i Kina är involverat i ett antal projekt inom olja, gas och kraftproduktion. Under 2005 utgjorde energisektorn ungefär 35 % av bolagets verksamhet i landet. Om Alfa Laval Alfa Laval är en ledande global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol. Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadsindustrin, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem. Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, hade 2005 en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget har omkring 9 800 anställda. För ytterligare information ber vi er kontakta: Peter Torstensson, Informationsdirektör, Alfa Laval Tel: 046 – 36 72 31 Mobil: 0709 – 33 72 31 Mikael Sjöblom, Ansvarig för Investor Relations, Alfa Laval Tel: 046 – 36 74 82 Mobile: 0709 – 78 74 82

• Industri, tillverkning