Gå direkt till innehåll
Foto: Beatrice Törnros. G som i Gunilla invigdes genom att Sofia Torell, Tor Svae under uppsikt av Anna Forsgren knöt ett band som visade projektets samverkan.

Alfons Åbergs Kulturhus firar tio år med utställning om Gunilla Bergström

Idag, tisdag 25 oktober, invigde Alfons Åbergs Kulturhus en unik permanent utställning om Gunilla Bergström - “G som i Gunilla”. Utställningen är uppbyggd av originalföremål från Gunilla Bergströms ateljé, arbetsmaterial, skisser och föremål som ger en inblick i hennes konstnärskap. Dessutom är det exakt tio år sedan Alfons Åbergs Kulturhus slog upp dörrarna för första gången.

– Nu tar Alfons Åbergs Kulturhus steget vidare och återskapar delar av Gunilla Bergströms ateljé. På så sätt får Alfons skapare också flytta in i kulturhuset. Vi visar originalinredning från ateljén, priser, utmärkelser och kuriosa. Vår förhoppning är att även inspirera till eget skapande för både små och stora, och locka in fler i böckernas fantastiska värld, säger Anna Forsgren, vd, Alfons Åbergs Kulturhus.

Samverkan bakom utställningen

“G som i Gunilla” har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Alfons Åbergs Kulturhus, Barnutställningar AB och Bok-Makaren AB, med stöd av Kulturrådet.

– Gunilla hade så mycket energi. Hela ateljén var präglad av denna energi, nyfikenhet, humor och skaparglädje som vi hoppas ska smitta av sig till både barn och vuxna som besöker huset, säger Sofia Torell, Bok-Makaren AB och systerdotter till Gunilla Bergström.

Lära känna Gunilla Bergström

Utställningen är producerad av Tor och Klara Svae från Barnutställningar AB.

– Att få plocka ner ett genis ateljé och bygga upp den här i Göteborg, på Alfons Åbergs Kulturhus, det är en ynnest, säger Tor Svae som samverkat med Gunilla Bergström i flera utställningar.

– Jag vill förmedla till barn, deras föräldrar och deras föräldrar i sin tur hur Gunilla arbetade med kollage och penna. I utställningen får man lära känna Gunilla, hur hon hade det i sin ateljé,

Anna Forsgren, vd, Alfons Åbergs Kulturhus
Mail: anna.forsgren@alfonskulturhus.com

Kategorier