Nassim Al Fakir tilldelas Alfons- Bokalen 2013 i Göteborg

Nassim Al Fakir tilldelas Alfons- Bokalen 2013 i Göteborg

Barnprogramledaren och musikern Nassim Al Fakir tilldelades idag Alfons-Bokalen för föredömliga insatser inom barnkulturen med motiveringen:
”Nassim Al Fakir får Alfons-Bokalen 2013 för sina insatser för barn och barnkultur i Alfons Åbergs anda. Med värme, humor och vetgirighet väcker han intresset för musik och rytm hos barn från noll till nittionio.”

Prisutdelningen ägde rum i det nyöppnade Alfons Åbergs Kulturhus i Göteborg.
- Nassim har ett härligt och naturligt sätt med barn. Han är verkligen o-vuxlig! Inte så vanligt i barn-TV som ofta härmar vuxenvärldens tänk på yta och duktighet. Dessutom är han en sann musikmänniska!, säger Gunilla Bergström, bildskaparen och författaren bakom berättelserna om Alfons Åberg.
Nassim Al Fakir, född 1977, är musiker, programledare, föredragshållare och konferencier. Han gjorde succé som trumspelande programledare i SVT:s ”Bolibompa”. 2011 släppte Nassim sitt debutalbum, familjeskivan ”Ute och cyklar” med sång och slagverk. 2010 debuterade han som författare med den svängiga barnboken Trudelutt-bussen.

Alfons-Bokalen är ett pris som belönar föredömliga insatser för barn och barnkultur. Priset instiftades 1992 av författaren Gunilla Bergström och Rabén & Sjögren vid 20-årsjubileet av den första Alfonsboken. Prissumman är 25 000 kronor. I juryn för Alfons-Bokalen sitter Tomas Alfredson, regissör, Gunilla Bergström, författare och Ann Sköld Nilsson, förlagschef på Rabén & Sjögren. Priset delades ut av Tomas Alfredson, styrelseledamot i Bok-Makaren som förvaltar Alfons Åbergs rättigheter. Talare var Michael Treschow, styrelseordförande i Bok-Makaren.

Tidigare pristagare:
1992 Suzanne Osten
1995 Erik Haag
1997 Thomas Tidholm och Anders Alnemark
2002 Pytte Ravn
2008 Tobbe Trollkarl

Ämnen

Alfons Åbergs Kulturhus är ett kreativt kulturhus för barn och deras vuxna. Här kan nyfikna barn leka, busa, klättra och upptäcka i ett hus fullt med finurliga saker. Dagliga programpunkter erbjuds, det blir t ex teater, gestaltning, frömatte, musik, barnpuls och lära känna snytbaggar. På Alfons Åbergs Kulturhus finns höghuset som Alfons bor i, hans vardagsrum, läskiga monstret, helikoptern och förstås Millan, Mållgan, farmor och mycket mer. De vuxna kan slå sig ner i läshörnan, ta en kopp kaffe och en bulle, surfa fritt på vårt Wi-Fi eller låtsas vara Alfons pappa eller farmor. På vägen hem kan man köpa med sig något roligt från butiken.

Fredrik Beckman

Presskontakt Presskontakt Alfons Åbergs Kulturhus +46 707 13 59 78
Lisa Ödman

Presskontakt Marknadsföring/PR/Kommunikation 0705-10 24 30