Alight and Solkompaniet previously collaborated on the solar park in Skurup, Sweden in 2022 / Photo by Daniel Larsson

Alight och Solkompaniet bygger ny solpark i Karlskrona

Alight har valt Solkompaniet till entreprenör för sitt solparkprojekt i Nättraby, Karlskrona. Nu startar bygget av solcellsanläggningen som ska producera cirka 13 GWh grön el per år.

Nembus solpark kommer att ha en installerad effekt på 13 MW och är det andra solenergiprojektet parterna genomför tillsammans. Driftsättning är planerad till sommaren 2024.

”Vi är glada över att ha fått förnyat förtroende av Alight och ser fram emot att vi tillsammans tar ytterligare ett steg mot branschens mål att solkraft står för 30 TWh till 2030,” säger Marina Sundman, affärsområdeschef på Solkompaniet.

“Efter att tidigare framgångsrikt ha samarbetat med Solkompaniet för att bygga Sveriges största solenergiprojekt tillsammans, ser vi nu fram emot att arbeta med dem igen för att få ny ren energi till regionen,” säger Warren Campbell, operativchef på Alight.

Fakta Nättraby Solpark
Utvecklare: Alight
Investerare och operatör: Infranode och Alight
EPC/entreprenör: Solkompaniet
Elnätsägare: E.ON
Solparkens förväntade årliga solelproduktion: 13 GWh/år, vilket motsvarar 300 000 elbilsladdningar/år
Installerad effekt: 13,34 MWp
Areal: 13,32 ha
Byggstart: höst 2023
Färdig park: sommar 2024

Om Solkompaniet
Solkompaniet är en av Sveriges ledande aktörer inom storskalig solkraft. Vi utvecklar, bygger och förvaltar solparker på mark och tak för markägare, fastighetsägare och företag som vill öka avkastningen på sina investeringar och bidra till den hållbara energiomställningen. Med över 20 års erfarenhet och fler än tusen levererade solcellsprojekt är vi en trygg partner för våra kunder. Axel Johnson-koncernen är majoritetsägare i Solkompaniet via AxSol, som samlar Axel Johnsons investeringar inom sol och distribuerad energi. Solkompaniet har 260 medarbetare och omsatte 780 MSEK 2022.

Om Alight
Alight är en ledande nordisk utvecklare av solenergi och oberoende elproducent som grundades 2013 för att skapa en ny era av solenergi för företag som vill bli grönare. Med en helt subventionsfri affärsmodell genom PPA-avtal utvecklar, äger och driver Alight solanläggningar över hela Europa. År 2030 ska Alight ha en installerad effekt på minst 5 GW. Alight utvecklar över 1 GW PPA-baserade
projekt i Sverige, med ytterligare 170 MW under utveckling i Europa. Alight är också branschledande inom samlokaliserad batterilagring, vilket är en nyckelkomponent för att se till att nätstabiliteten klarar av utbyggnaden av solenergi. För mer information, besök www.alight-energy.com/se.

Regions

Alight is a leading Nordic solar developer and Independent Power Producer, co-founded in 2013 to usher in a new era of solar power to industrial and commercial businesses seeking to go greener. With an entirely subsidy-free business model, Alight develops, owns and operates solar projects, onsite and offsite, across Europe. By 2030 Alight is set to have an installed capacity of at least 5 GW backed with solar Power Purchase Agreements (PPAs).