Temabild Lights in Alingsås 2022

Årets tema och slinga för Lights in Alingsås

En enda jord. 7,9 miljarder reflektioner är temat för årets Lights in Alingsås, som blir tjugotredje upplagan.

Reflektioner – ett ord som symboliserar grogrunden för förändring. När ljus reflekteras så kommer det att sprida sig, ändra kurs eller brytas. Likaså om en tanke utsätts för reflektion så kommer det att generera nya idéer, drömmar och insikter. Lights in Alingsås vill i år rikta ljuset på möjligheterna som finns i 7,9 miljarder människors reflektioner.

Därför är temat i år ”Only One Earth. 7.9 billion reflections”. Ett tema som låter var och en tolka det på sitt sätt och som lämnar utrymme för det oväntade. För vem vet var ljuset eller tankarna färdas när det ges möjlighet för reflektioner.

Årets slinga som är cirka 3 km med start i Åmanska parken tar besökarna via Södra Ringgatan genom gångtunneln till Sörhaga för att sedan korsa Säveån och igenom Nolhagaparken.

Nolhagaberg och Plantagets gångbro är några av platserna som kommer att belysas i år.

–  Vi är väldigt nöjda med årets slinga, att vi får bland annat visa upp ett äldre bostadsområde i Alingsås. Vi hoppas att de boende längs slingan blir inspirerade och passar på att belysa sina trädgårdar och balkonger lite extra i år, säger Camilla Boström, Event Manager för Lights in Alingsås. Vårt mål är att alltid börja och sluta i centrum och även få in natur och vattendrag kombinerat med stadsmiljö.

Sparbanken Alingsås sponsrar Barnens Lights som kommer att husera i Plantaget. Det är designern och dramapedagogen Malin Wallin som återigen skapar denna installation.

De guidade turerna utgår från Åmanska parken som tidigare år. Vill man upptäcka installationerna på egen hand så finns möjligheten att köpa en digital guidad tur i appen Lights in Alingsås.
    Det kommer även att finnas extra installationer och överraskningar att upptäcka längs vägen.

Lights in Alingsås pågår från 30 september till 6 november.

Siterna i ordning:

1. Gångtunneln – Kay Flounders, Skottland