Tillsammans mot ljusare tider

Tillsammans mot ljusare tider!

Den 1 oktober invigs den tjugoandra upplagan av Lights in Alingsås. Temat i år är Together (Tillsammans).

Världen har förändrats sedan ett ”vanligt” Lights in Alingsås hölls 2019. Även om pandemin inte är över än så börjar vi öppna upp för att tillsammans, på säkert avstånd, närma oss varandra igen.

Vi går mot höst och trots att dagarna blir kortare så finns en känsla att ljusare tider väntar. Detta vill Lights in Alingsås vara med och uppmärksamma – att tända ljusen och skapa förutsättningar för umgänge och möten.

Årets Lights in Alingsås spelar därmed en roll i att ta besökarna tillbaka till en ljusare tillvaro.

Det är samma sju ljusdesigners som skulle ha medverkat i workshopen förra året som nu får chansen att leda och skapa installationerna till årets evenemang. Till sin hjälp har de ca 50 ljusstudenter från KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) och Tekniska Högskolan i Jönköping. Samarbetet med de internationella skolorna tar paus tills läget tillåter det igen. Inför årets workshop har nya rutiner upprättats för alla medverkandes säkerhet och för att kunna följa de befintliga restriktionerna i samhället.

Årets slinga är ca 3 km och består av sex installationer i centrala Alingsås med start i Åmanska Parken. Därifrån startar även de guidade turerna som är tillbaka i år. Vill man upptäcka installationerna på egen hand så finns möjligheten att köpa en digital guidad tur i appen Lights in Alingsås.
Det kommer även att finnas ett antal extra installationer och överraskningar att upptäcka längs vägen.

Sparbanken Alingsås sponsrar Barnens Lights som kommer att ta plats i Museiparken. Det är designern och dramapedagogen Malin Wallin som återigen skapar denna installation.

Lights in Alingsås pågår mellan 1 oktober och 7 november.