Lights in Alingås 2021, Fotograf Patrik Gunnar Helin

Tredje gången gillt för Lights in Alingsås

För tredje året i rad är Lights in Alingsås nominerad i kategorin Event i den prestigefyllda tävlingen [d]arc awards.

Lights in Alingsås är en av tolv nominerade. Bland övriga bidrag hittas Rys och Mys i Varberg samt stora internationella belysningsevent i Dubai, Moskva och London.

Arrangören är den internationella tidskriften arc magazine, som är en av världens mest lästa och respekterade ljusdesignpublikationer.

Varje år tävlar man i följande kategorier: Structure (struktur), Places (plats), Spaces (rum), Art (Konst) Event (evenemang) och Kit (arkitektonisk inom -och utomhusbelysning).

Lights in Alingsås kom på en tredjeplats för två år sedan och förra året kneps andraplatsen i samma kategori.

- Nu tycker vi att det är vår tur att vinna! Oavsett resultat är vi glada över att få vara med och tävla mot dessa stora internationella evenemang, säger Camilla Boström, Eventansvarig, Lights in Alingsås

Juryn består av verksamma inom branschen. Enbart etablerade ljusdesigners och ljuskonstnärer får rösta på bidragen och man får inte rösta på sitt eget eller sitt företags bidrag.

- Vi är otroligt hedrade att bli nominerade i år igen och stolta över att vi lyckades genomföra evenemanget. Det var länge osäkert på grund av det rådande pandemi-läget. Nu håller vi tummarna, säger Margaretha Stenmark, Workshopansvarig, Lights in Alingsås.

Vinnarna kommer att koras under galan [d]arc night i London den 31 mars.

Alla tävlande bidrag hittas på https://darcawards.com/event-2...