Försummade utredningar får förödande konsekvenser

I juni 2016 mördades Lotta Rudholm brutalt av sin före detta pojkvän. Lotta dog trots uppmärksammade varningssignaler om hot och misshandel. Händelserna polisanmäldes, men ingenting hände. Försummade utredningar och brist på samverkan mellan myndigheter slår hårt mot utsatta kvinnor.

Under det cirka ett och ett halvt år som gått sedan Lotta Rudholm slogs ihjäl har ytterligare 19 kvinnor mördats under liknande förhållanden. En av dem är 19-åriga Tova Moberg, som i maj 2017 blev strypt och slagen till döds av sin expojkvän. Två månader före sin död polisanmälde hon sin före detta pojkvän för misshandel. Tova var livrädd och levde under dödshot.

Vad som är smärtsamt tydligt i fallen med Lotta och Tova är att trots tydliga varningssignaler och anmälan om hot och misshandel så har myndigheterna inte tagit händelserna på tillräckligt stort allvar innan det varit för sent. Och nu har förövarna i båda fallen funnits skyldiga till mord.

-Problemet är egentligen inte lagarna i sig, utan det är hanteringen av utredningarna som måste förbättras. Den här typen av utredningar måste prioriteras. Arbetet måste komma igång snabbt och i ett tidigt skede. Utredningarna får inte läggas på hög, det kan bevisligen få förödande konsekvenser. Dessa brott lyder under allmänt åtal. Vilket innebär att när väl polisen fått målsägandens berättelse så kan utredningen drivas vidare av rättsväsendet, säger Ann Isaksson, verksamhetschef på Alla Kvinnors Hus och f.d. polis.

Ett annat skrämmande exempel på en försummad utredning är den gruppvåldtäkt som en kvinna utsattes för i Fittja i augusti 2016. Först nästan ett år senare genomfördes den tekniska undersökningen och tre män greps, trots att männen sedan tidigare varit identifierade. De åtalade männen har nu friats på grund av bristande bevisning.

Alla Kvinnors Hus har tidigare uppmärksammat vikten av samverkan mellan myndigheter och vi ser här en enorm utvecklingspotential i bemötandet av kvinnor som utsatts för våld och sexuella övergrepp och hanteringen av de anmälningar som görs. På Alla Kvinnors hus ingår vi bland annat i en samverkansgrupp för sexuellt utsatta tillsammans med Stockholms stads samtalsmottagning, Hopp Stockholm och RFSU. Samverkansgruppen deltar på regelbunden basis i kompetensutvecklande nätverksträffar tillsammans med Sveriges enda akutmottagning för våldtagna kvinnor (AKV) på Södersjukhuset i Stockholm.

I snart 40 år har vi dagligen mött kvinnor som utsatts för sexuella övergrepp, våld och hot och många tvingas fly sina hem för att de inte längre är trygga. Bara i år har vi hittills tagit emot 111 kvinnor och deras barn i vårt skyddade boende, som nästan är fullt nu i juletid. Vår önskan är självklart att ingen ska tvingas fira jul i skydd från en våldsam familjemedlem, men för de som bor hos oss försöker vi skapa riktig julstämning. Vi har denna vecka haft julfest och julklappsutdelning, allt tack vare gåvor och bidrag från företag och privatpersoner. Vi vill rikta det största tacket till er som på något sätt bidrar till att vi kan fortsätta vårt viktiga arbete!

Nästa år firar Alla Kvinnors Hus 40 år. Det gör oss till Sveriges äldsta kvinnojour. Vi är mycket stolta över det arbete vi gör och vi ser nu fram emot ett nytt år då vi ska fortsätta jobba för att kunna hjälpa än fler kvinnor till ett liv fritt från våld och övergrepp.

• Familjefrågor

• alla kvinnors hus