Gå direkt till innehåll
Watma Education ansluter Fria Läroverken, Nordic International School, KF-utbildning och Kronoberg skola till Allbry plattform för elevhälsa.

Watma Education tar in Allbrys digitala verktyg för elevhälsoarbete

Under våren har Allbry fört flera dialoger med kommuner och friskolor runt om i Sverige som uttryckt stort intresse för att utforska enklare och mer tillgängliga metoder för elevhälsans personal att möta sina elever. Allbry har som mål att bidra till en komplett och mer tillgänglig elevhälsa med särskilt fokus på sin digitala plattform. Nu växer intresset från flera håll i landet, bland annat från Watma Education som driver flera skolor, däribland Fria Läroverken och Nordic International School

Allbry kommer att användas av elevhälsopersonalen för att planera och kommunicera med elever samtidigt som rapporterna kommer skapa underlag för vidare insatser.

"Långsiktigt anser vi att vi kan förbättra vårt förebyggande och hälsofrämjande arbete genom att verktyget ger oss områden att fokusera på. Vi ser alltså behoven som finns på skolan så att vi kan sätta in åtgärder att ta med i det förebyggande arbetet. Vi försöker redan arbeta digitalt, men genom Allbry får vi ett säkert verktyg som registrerar allt som sker på en plats. Vi för ingen speciell statistik idag över besök hos kurator vilket är något vi saknar. Med Allbry hoppas vi kunna kartlägga besök hos kurator och få mer förståelse för elevernas psykiska hälsa," säger Camilla Söderbäck, verksamhetschef för central elevhälsa inom Watma Education.

Med Allbry kommer elevhälsopersonalen ha mer flexibilitet i arbetet genom att kuratorerna exempelvis kommer kunna föra elevsamtal både fysiskt och digitalt i en helt säker plattform. Norrköping Fria Läroverket, Nordic International School Norrköping, Kronoberg skola och KF-utbildning är först ut.

Om Watma Education

Watma Education driver gymnasieskolor i Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Linköping, Malmö, Norrköping och Ystad under namnet Fria Läroverken. Skolorna erbjuder gymnasieelever en möjlighet att kombinera ambitiösa studier med träning. Det spelar ingen roll om man som elev aldrig tidigare har tränat eller om man vill bli bäst i världen på sin idrott. Vi utmanar alla elever och tror stenhårt på att rörelse och träning leder till bättre studieresultat.

Inom gruppen finns även grundskolan Nordic International School i Kalmar, Karlstad, Norrköping, Trollhättan och Växjö. Skolorna har en internationell profil och har med utgångspunkt i vad forskningen visar leder till god kunskapsutveckling. Nordic International School särskiljer sig genom att ha höga krav på ordning och reda, utbilda tvåspråkigt på svenska och engelska samt med ett tydligt fokus på elevernas kunskapsutveckling. Skolorna tillämpar även skoluniform för elever och klädkod för personal. Till hösten 2022 öppnas två nya skolor, i Stockholm och Ystad.

Vidare finns grundskolan Kronoberg Skola i Växjö samt resursskolan KF-utbildning i Norrköping.

Sedan 2020 driver Watma Education även vuxenutbildning i Mälardalen samt en gymnasieskola i Eskilstuna under namnet Kunskapscompaniet.

Kategorier

Alla barn och unga har rätt att må bra. Därför finns Allbry. Vi är ett förebyggande, åtgärdande och uppföljande verktyg som skapar förutsättningar för elevhälsa på elevens vis.

www.allbry.se

Cecilia Gustafsson

Presskontakt PRESS- & MARKNADSANSVARIG 0727170075

Elevhälsa på elevens vis

Allbry är en komplett elevhälsoplattform. Allbry skapar elevhälsa på elevens vis. Vi tillhandahåller ett förebyggande, åtgärdande och uppföljande verktyg för elevhälsan som tillgängliggör elevhälsopersonal för elever och skapar insikt för skolan. Vi är en snabbväxande SaaS-start up som även står i framkant. Vi tillgängliggör kuratorsstöd och datadriven analys med vår plattform för att förbättra elevhälsan. Vår vision är att skapa förutsättningar för ungas psykiska välmående.

Allbry
Stureplan 6