2020 års nomineringar är klara

2020 års nomineringar till Laddguldet årets kommun presenteras

Följande kommuner är nominerade till Laddguldet 2020: Vellinge, Nacka, Lund, Strängnäs, Göteborg, Upplands Väsby, Stockholm, Sotenäs, Mölndal, Linköping och Sigtuna.

Vinnarna presenteras på eCar Expo kl. 16.15 den 7e feb.

Flera nyheter gällande Laddguldet 2020:

• Nya samarbeten kring Laddguldet med 2030-Sekretariatet, Allego, PowerCircle, Elbil Sverige. Media- och eventpartner är eCar Expo och Elbilstidningen.
  • Laddguldet årets kommun och företag, årets elbil samt årets laddplats samordnas från och med 2021.
  • Nytt för i år är också att ett sekretariat inrättas för att säkerställa självständiga, kunniga och opartiska jurygrupper för respektive pris

Syftet med Laddguldet är att sprida goda exempel och lyfta fram framgångsfaktorerna för de kommuner och företag som är med och driver omställningen till utsläppsfria transporter.

Vi har sedan många år delat ut priset för årets elbil, årets elbilsförare och årets laddplats. Att samarbeta med Laddguldet kommer att ge oss ännu bättre förutsättningar att skapa rätt förutsättningar för dessa priser, säger Magnus Johansson, ordförande Elbil Sverige.

Som initiativtagare till priset för ett par år sedan är det extra kul att se att intresset för Laddguldet ökar år från år och nu är 2020 års nomineringar klara. Att vi dessutom kan bredda samarbetet och inkludera Elbil Sverige och eCar Expo och samtidigt professionalisera juryarbetet kommer att göra det än mer prestigefullt att få årets priser säger Tobias Henmark, Nordenchef Allego.

Vi vill med Laddguldet uppmärksamma de bästa kommunerna och företagen och inte minst eldsjälarna bakom dessa framgångar. Tanken är att dessa exempel ska inspirera andra så att Sverige ska lyckas med sin ambition om en snabbare omställning av transportsektorn, säger Anna Lindèn, 2030-sekretariatet.

Om tävlingen
Tävlingen är öppen för alla kommuner. Nomineringen baseras på ett dataurval där de tio bästa kommunerna utses utifrån ökningen av antal elbilar och laddpunkter i respektive kommun. Vinnarna utses på eCar Expo på Friends Arena, Stockholm den 7 februari kl. 16.15. Läs mer om mässan på http://ecarexpo.se/.

Juryn för bästa kommun tar i huvudsak hänsyn till ökningen av fordon och laddpunkter 2019. Man värderar också i vilken mån som kommunen själva aktivt och med olika beslut stöttat utvecklingen.

Nomineringen baseras på en datasammanställning där de 35 bäst rankade kommunerna vad gäller antalet laddpunkter och antalet laddbara bilar per capita ingår. De som nomineras är de som finns med i båda topplistorna dvs. både bland de 35 kommuner som ökat mest vad gäller antalet laddpunkter och antalet laddbarabilar per capita år 2019.

Juryarbetet Laddguldet bästa kommun leds av Anna Lindèn tidigare pristagare tillsammans med Göran Fredriksson, Elbilsföreningen, Mattias Goldmann, Sweco och Daniel Kulin, PowerCircle och Jessica Alenius, BilSweden.

Laddguldet sedan 2017
År 2030 ska hela transportsektorns klimatpåverkan ha minskat med 70%. Det kräver att man driver på från alla håll, och därför instiftades tävlingen Laddguldet.

2017 var första året för tävlingen Laddguldet – Sveriges bästa elbilskommun. Vinnarna gratulerades av partiledare Annie Lööf. I kommunkategorin vann Gävle, följt av Östersund och Falun. På delad fjärdeplats kom Stockholm, Jönköping och Kalmar.

2018 års vinnare, gratulerades av trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith. I kommunkategorin vann Lerums kommun, följda av Eskilstuna kommun och Linköpings kommun. På delad fjärdeplats kommer Göteborg och Orust. I den nya företagskategorin 2018 vann Ryska Posten. På andra plats kommer Taxi Stockholm, följda av Move About. TV4 och Mathem kommer på delad fjärde plats.

2019 års vinnare gratulerades av energi och digitaliseringsminister Anders Ygeman. I kommunkategorin vann Kungsbacka, följt av Eskilstuna och Torsby. I företagskategorin vann Södra Skogsägarna, följt av Skid VM i Åre 2018 och Lidl

För mer information, se www.laddguldet.com eller kontakta gärna:
Tobias Henmark, Nordenchef Allego, tfn 072-570 18 53

Jakob Lagercrantz, VD 2030-sekretariatet 070-8173808