Herr och Fru Villberg från OUTflix hos Allente

Allente lägger till stora mängder nytt innehåll

Nordiska tv- och streamingleverantören Allente lanserar nu en stor mängd nytt innehåll. Från sedan tidigare annonserat barninnehåll från Moonbug till musik och dans på Mezzo, via turkiska serier på Dizi och OUTflix med HBTQI-innehåll.

När Allente lägger till nytt innehåll i sitt tv- och streamingutbud, handlar det ofta om innehåll från de stora nordiska och globala aktörerna. Men nu ville teamet bakom innehållsportföljen testa ett nytt sätt att ta sig an innehåll.

”Vi får ofta förfrågningar från mindre aktörer med väldigt spännande innehåll, som vi inte riktigt hinner ta oss an. Därför bestämde vi oss för att testa något nytt, och bjöd in en stor mängd innehållsleverantörer till en så kallad ”Pitch Week”, där de fick en chans att presentera sitt innehåll för oss”, berättar Michael Bärlin, Chief Content Officer på Allente.

Allentes Pitch Week visade sig vara ett lyckat initiativ, och bolaget är nu redo att lansera en stor mängd nytt innehåll.

”När vi nu lanserar allt från populärt barninnehåll till turkiskt drama, via klassisk musik och HBTQI-relaterat innehåll, är det med stor glädje, eftersom vi verkligen breddar vår innehållsportfölj. Vi hoppas att både existerande och nya kunder kommer att uppskatta möjligheten att ta del av storslagna serier, fantastiska musikevenemang och de tecknade kompisarna från Moonbug”, fortsätter Michael Bärlin.

Här djupdyker vi i allt nytt innehåll hos Allente: Mezzo, Dizi, OUTflix, Love Nature och Moonbug.

Mezzo med specialsändningar för den nordiska publiken

Klassiska musikfestivaler från hela Europa, jazzevenemang och konserter från bland andra operan i Paris, La Scala i Milano och New York’s Metropolitan Opera. För den som älskar musik och dans av världsklass är Mezzo ett välkommet tillskott. Innehållet lanseras hos Allente i både Sverige, Norge, Danmark och Finland.

I samband med lanseringen kommer kanalen Mezzo Live under våren även att visa specialsändningar för den nordiska publiken, som Oslos Filharmoniker dirigerade av Klaus Mäkelä, Mikael Karlsson’s opera Melancholia med Anne Sofie von Otter från svenska Kungliga Operan, och koreografen Alexander Ekman från Göteborgsoperan.

"Vi är otroligt glada över att kunna erbjuda våra tittare det bästa inom klassisk musik och scenkonst från några av världens mest prestigefyllda scener. Med lanseringen av Mezzo tar vi steget mot att erbjuda en komplett och mångsidig upplevelse för alla som älskar konst och kultur,” säger Michael Bärlin.

Kanalen Mezzo Live ingår från 18 mars i paketen Standard och uppåt för både parabol- och fiber-tv-kunder.

För Allente Stream-kunder med Flex-paketering ingår streamingtjänsten Mezzo från april i ett valbart streamingpaket tillsammans med Moonbug, Love Nature, Nordisk Film+ och BBC Nordic+.

Turkiskt drama på hög nivå med Dizi

Turkiet är en av världens största exportörer av tv-serier, något Allente tar fasta på genom att lägga till tv-kanalen och streamingtjänsten Dizi i Sverige. Dizi, med fokus på turkiska serier, har vunnit enorm popularitet över hela världen, och kommer att sändas med engelska undertexter hos Allente.

”Vi är glada över att presentera det senaste tillskottet till Allente-familjen: Dizi. Vårt samarbete med Dizi innebär att vi kan erbjuda en skattkammare av fängslande turkiska serier, kända för sina fascinerande berättelser. Genom att integrera Dizi i vårt utbud utökar vi inte bara vårt innehållserbjudande; vi breddar också vårt kulturella erbjudande och vänder oss till ett underbetjänat segment på marknaden. Detta samarbete understryker vårt engagemang för att leverera mångsidig, högkvalitativ underhållning som tilltalar publik över hela världen", säger Michael Bärlin, Chief Content Officer på Allente.

"Digital distribution spelar en avgörande roll i vår strategi för att nå publiken. Samarbetet med Allente för att lansera Dizi on-demand understryker vårt engagemang för att leverera det bästa innehållet från hela världen genom innovativa och tillgängliga kanaler. Turkiets ranking som den tredje största exportören av tv-serier globalt talar mycket om deras attraktionskraft, och vi är glada över att föra dem till svenska tittare", säger Haymi Behar, Chief Marketing and Digital Officer på SPI International.

Dizi finns från 18 mars tillgängligt hos Allente i Sverige. För parabol- och fiber-tv-kunder finns Dizi som tillvalspaket för 59 kr. För Allente Stream-kunder med Flex-paketering är Dizi en valbar streamingtjänst.

Läs mer om Dizi på www.spiintl.com

Svenska fixstjärnor hos OUTflix

OUTflix är en internationell HBTQI-streamingtjänst med en blandning av serier, dokumentärer och originalprogram gjorda av och för HBTQI-communityt. Fixstjärnor är bland andra det Malmö-baserade paret Villberg i The Villbergs Chronicles, och program som Sew Fierce och Dr. Jackie.

”När vi nu blir först i Norden med att inkludera OUTflix i vårt utbud, vet jag att det är många som hurrar lite extra. Genom att omfamna inkludering och mångfald utökar vi inte bara vårt utbud, utan bekräftar också vårt åtagande att erbjuda en plattform där alla berättelser får ta plats”, säger Michael Bärlin, Chief Content Officer på Allente.

OUTflix finns tillgängligt hos Allente både i Sverige, Norge, Danmark och Finland från april. För parabol- och fiber-tv-kunder som ett tillvalspaket till ett pris av 49 kr. För Allente Stream-kunder med Flex-paketering som en valbar streamingtjänst.

Naturprogram från Love Nature nu också för streamingfantaster

I början av januari lanserade vi tv-kanalen Love Nature. Nu lanseras även streaminginnehåll från Love Nature. Ett bibliotek med dokumentärer och serier med fokus på djur och natur från världens alla hörn, för den som vill utforska världen från tv-soffan.

Love Nature-kanalen ingår redan i paketen Standard och uppåt för både parabol- och fiber-tv-kunder, men nu tillgängliggör vi även streaminginnehållet för dessa kunder i Norden.

För Allente Stream-kunder med Flex-paketering ingår Love Nature, som kanal och streaminginnehåll, i ett valbart streamingpaket tillsammans med Moonbug, Mezzo från april, Nordisk Film+ och BBC Nordic+.

Som tidigare annonserat: Först ut med populära barnkanalen Moonbug

Sist men definitivt inte minst (om man inte tänker på kunderna) är den sedan tidigare annonserade lanseringen av barnkanalen och streamingtjänsten Moonbug i både Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Allente är först ut med själva kanalen i Norden, vilket innebär att företaget kan erbjuda de nyaste avsnitten av populära barnprogram som CoComelon, Blippi, Mia’s Magic Playground och Little Angel.

Moonbug ingår i paketen Standard och uppåt för både parabol- och fiber-tv-kunder. För Allente Stream-kunder med Flex-paketering ingår Moonbug i ett valbart streamingpaket tillsammans med Mezzo från april, Love Nature, Nordisk Film+ och BBC Nordic+.

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv- och streaminglösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och Viaplay Group.

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv- och streaminglösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och Viaplay Group.