Caroline Størmer-Nilsen och Tore Kobbeltvedt från Allente

Allente väljer BLCK som ny kreativ byrå

Den nordiska tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, satte efter årsskiftet igång en process för att hitta en kreativ byrå som ska ta varumärket till nästa nivå. Efter en intensiv process med ett flertal nordiska byråer föll valet på BLCK Communication, en byrå inom ARC-gruppen.

Förra året lanserade Allente kampanjkonceptet ”King of TV”, ett koncept som hyllade den passionerade tv-tittaren. King of TV har fungerat bra vad gäller viktiga mätpunkter som avsändar-id och varumärkesuppmärksamhet. Men när Allente nu har tagit ut en ny strategisk riktning, med framgångsrika lanseringar av digitala tjänster som streamingtjänsten Allente Stream och Allente Streaming Hub, en Google TV™ streaming-dongel, finns behovet att anpassa det kreativa konceptet till ett mer digitalt underhållnings-universum.

”Allente har funnits ganska exakt i två år som kundvarumärke, och vi har gjort en otroligt spännande resa med att bygga varumärket från grunden. Med hjälp av kampanjkoncepten ”Bättre tillsammans” och ”King of TV” har vi byggt en riktigt bra grund vad gäller både avsändar-id och varumärkesuppmärksamhet. Nu går vi som bolag in i en tillväxtfas, med nya streaming- och bredbandsprodukter brett lanserade på våra marknader. Då ville vi också se över våra kreativa koncept och partnerskap för att hamna exakt rätt i nästa steg av varumärkesbyggandet,” säger Caroline Størmer-Nilsen, nordisk direktör för Brand & Marketing på Allente.

Enkelt val

När valet efter en intensiv process föll på BLCK Communication, en byrå inom ARC-gruppen, fanns det ingen tvekan i Allente-teamet.

”BLCK vann våra hjärtan direkt. Vi sökte en långsiktig samarbetspartner som ska komma in med ett härligt och varierat team, och som funkar bra med våra inhouse-kreatörer. Det var aldrig någon tvekan om att BLCK kunde leva upp till det. De idéer och det koncept som presenterades under processen utmanade oss på ett faktiskt ganska charmigt sätt, och låg på en fantastisk kreativ höjd, både vad gäller det digitala, print, retail och alla andra kanaler våra målgrupper finns i. Med över en miljon kunder på den nordiska marknaden och ambitionen att bli störst på tv-upplevelser i Norden, ser vi fram emot att ge varumärket ännu mer kärlek tillsammans med BLCK, ” säger Caroline Størmer-Nilsen.

Brett samarbete

BLCKs roll blir att utifrån befintlig strategi och det välfungerande konceptet ”King of TV” skapa kommunikation som driver varumärket framåt. Samarbetet kommer att omfatta hela den kreativa skalan från rörligt för tv och SoMe, till print, copy och digitalt. Det ska aktivt bidra till ökad kännedom, ökad marknadsandel och därmed ökat varumärkesvärde.

”Allente är en ny och spännande utmanare på den konkurrensutsatta TV- och streamingmarknaden och vi ser fram emot att hjälpa dem nå sina kommunikations- och affärsmål i hela Norden. Inom ARC-gruppen arbetar vi redan idag med flera Nordiska aktörer i olika branscher vilket innebär att vi har upparbetade strukturer som vi kommer ha stor nytta av i samarbetet med Allente,” säger BLCKs grundare och VD Cecilia Falk.

Tydlig process

För att skapa en tydlig, effektiv och hållbar process runt att hitta en ny kreativ byrå tog man hjälp av Gunilla Bergh på Engage Marketing, något som visade sig vara ett lyckat drag.

”Gunilla och Engage Marketing har ett stort nordiskt nätverk, och kunde snabbt hjälpa oss att definiera våra behov och prioriteringar. Vi har fått träffa otroligt spännande byråer, och blivit så imponerade av alla kreativa människor längs hela resan. Tack vare Gunilla blev processen både effektiv, rättvis och givande”, säger Tore Kobbeltvedt, nordisk Creative Lead på Allente.

Erfarna team

Kärnteamet från BLCK Communication kommer att vara Sverige-baserade, men andra nordiska resurser kommer också att vara involverade framåt.

Det svenska BLCK-teamet:

• Mikael Kruse, Kundansvarig projektledare
  • Johanna Larsson, Produktionsledare
  • Eva Borgström, Art Director
  • Måns Lindhagen, Copywriter

Allentes kärnteam:

• Tore Kobbeltvedt, Creative lead Norden
  • Tone Ulvestad Hordnes, Marknadschef Norge och Danmark
  • Sofie Olsson, Marknadschef Sverige och Finland
  • Emma Jakobsson, Marknadschef B2B Norden
  • Cathrine G. Vadgaard, Head of Content Marketing Norden
  • Caroline Størmer-Nilsen, Direktör Brand & Marketing Norden

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv- och streaminglösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och Viaplay Group.