9 av 10 kvinnor påverkas av det rådande ekonomiska läget – men guldkanten finns

9 av 10 kvinnor påverkas av det rådande ekonomiska läget – men guldkanten finns

Sveriges kvinnor påverkas starkt av det ekonomiska läget just nu, visar Aller Medias senaste She Report. Ensamstående kvinnor och kvinnor med lägre utbildning och osäker boendesituation påverkas extra hårt. Samtidigt visar rapporten att hälften av Sveriges kvinnor trots det ekonomiska trycket gärna unnar sig produkter och tjänster.

Den första delrapporten i årets She Report, Den ekonomiska hälsan, belyser hur kvinnors liv och välbefinnande påverkas av det rådande ekonomiska läget i Sverige. She Report visar att drygt 9 av 10 kvinnor upplever att de påverkas personligen av läget just nu.

Ensamstående kvinnor har det särskilt tufft, men även faktorer som ålder, utbildningsnivå, boende och allmänt mående har stor påverkan. Exempelvis svarar 40 procent av kvinnorna mellan 30-39 år att de i mycket hög grad påverkas av den ekonomiska situationen, medan motsvarande siffra för kvinnor mellan 60-75 år endast är 19 procent.

Samtidigt visar rapporten att hälften av Sveriges kvinnor unnar sig produkter och tjänster trots tuffare tider. Det handlar alltså inte enbart om att spara eller strama upp, utan om att ha en guldkant i tillvaron. Rapporten visar också på en koppling mellan privatekonomi och allmänt mående, där ekonomisk trygghet är en viktig faktor för välbefinnandet.

– ­Vårt allmänna mående är för många av oss tätt förknippat med någon form av ekonomisk trygghet. En trygghet som skakas om ordentligt för många av oss under en lågkonjunktur. Att då kunna unna sig något, vad det än må vara, kan göra stor skillnad för hur vi mår, säger Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller Media.

I rapporten svarar 44 procent av kvinnorna att de har möjlighet att påverka och bestämma över sin privatekonomi, och bara 30 procent uppger sig ha råd att skilja sig från sin partner.

– She Report belyser viktiga frågor om kvinnors privatekonomi, självbestämmande och välmående – och att allt hör ihop. Vi hoppas att rapporten kommer bidra till en bredare diskussion om detta ämne, säger Jennie Knutsson.

Om rapporten

She Report är en årlig undersökning av Aller Media och undersöker hur Sveriges kvinnor agerar, tänker och känner i olika aktuella frågor. Årets rapport är den åttonde i ordningen och undersöker fyra olika områden utifrån det övergripande temat hälsa och välmående.

Den första delrapporten, Den ekonomiska hälsan, finns nu att ta del av i sin helhet på aller.se/shereport.

Rapporten har tagits fram av Aller Media i samarbete med insiktsbyrån Grasp Insights.

För mer information vänligen kontakta:
Jennie Knutsson, Kommunikationschef Aller Media
jennie.knutsson@aller.com