Vinnarna Pia Persson och Linda Hallin. Foto: Pernilla Wästberg/Allers Trädgård

Årets trädgård korad av Allers Trädgård

I Skånska Ålstorp har Pia Persson och Linda Hallin skapat en trädgård med grön lummighet mot vackert klippta häckar och många sköna rum. Det här är en trädgård man inte vill lämna. Resultatet har gett dem utmärkelsen Årets Trädgård 2021 som delas ut av Allers Trädgård

- I 32 år har vi utsett Årets Trädgård. Vi prisar varje år en trädgård som är ovanligt vacker och sevärd. Kriterierna är att trädgården måste skötas av ägarna och odlingarna ska vara ekologiska utan konstgödsel och giftiga bekämpningsmedel, säger Susanne Lindén, chefredaktör.

Vinnaren finns i Ålstorp

Årets vinnare 2021 finns i Ålstorp norr om Löddeköpinge i Skåne och denna trädgård uppfyller kriterierna med råge. Prissumman är på 15 000 kr. Juryns motivering lyder: ”Med finurliga lösningar och finstämd estetik har Pia Persson och Linda Hallin skapat en grön, skön och harmonisk trädgård med smart rumsbygge av högsta klass. Här vandrar man från rum till rum, alla med olika funktioner och överraskande innehåll men sammanhållna i material och växtval. En idérik trädgård man vill stanna kvar i.”

Pia Persson och Linda Hallin har gjort allt själva, från en helt tom tomt med bara några stora björkar och tallar till den lummiga oas trädgården nu blivit med sina sju gröna rum.

- Det känns helt ofattbar, men vi är så otroligt glada åt denna utmärkelse och ser fram emot att få ta emot priset i september. Trädgården hade aldrig kunnat bli så här, eller kunnat hållas i så fint skick, om vi inte båda varit engagerade, säger Pia Persson och Linda Hallin.

Här kan du njuta av trädgården

I senaste numret av Allers Trädgård, nr 9, som finns i butik den 12 augusti, finns ett stort reportage från trädgården. Det går också att läsa om trädgården på allas.se eller titta in på vinnarnas instagramkonto @themayflygarden. Den kan även besökas söndagen 5 september då det är öppen trädgård kl 11-16 med prisutdelning kl 13.30. För de som inte kan delta på plats men ändå vill se trädgården kommer Allers Trädgårds Facebook-konto streama en rundvandring i trädgården och livesända prisutdelningen.

Årets trädgårds juryn består av Maria Kasimir, redaktör Allers Trädgård, Kerstin Holmberg redaktör Allers Trädgård och Susanne Lindén, chefredaktör Allers Trädgård.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Lindén, chefredaktör på Allers Trädgård
    Telefon 0705-32 21 54 eller email: susanne.linden@aller.com

Bilden och omslaget får användas fritt i samband med publiceringar som handlar om Årets Trädgård. Fotografens namn måste anges.

I Aller Media-koncernen ingår affärsområdena Media, Ahead Group och E-commerce.

Som mediehus är Aller Media marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest kända varumärken, profiler och poddar. Mediehuset har levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

Inom E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day.

Läs mer på aller.se, aheadgroup.se, skapamer.se samt myperfectday.se.