Bodil Ericsson Torp, VD Aller media

Återigen rekordresultat för Aller media

Mediehuset Aller media rapporterar det starkaste EBITA-resultatet i bolagets historia för det brutna räkenskapsåret 2019/2020*, rensat från extraordinära händelser. Resultatet för året uppgick till 140 MSEK och är en förbättring från föregående år med 26 procent. Under räkenskapsåret har bolaget stärkt sin digitala affär jämfört med föregående år och har trots en osäker omvärld valt att satsa framåt med både nya varumärken och investeringar.

Resultatet är hänförbart till verksamheten och påverkas inte av några förvärv, avyttringar eller andra extraordinära händelser. Årets EBITA-resultat är därmed det högsta någonsin för koncernen Aller media.

– Jag är stolt över att vår affärsmodell som bygger på diversifiering av tjänster och intäktsströmmar är hållbar. Resultaten är starka rakt genom hela verksamheten tack vare ett medvetet och hårt arbete från alla våra medarbetare mitt under en pågående pandemi, säger Bodil Ericsson Torp, vd för koncernen Aller media.

All time high för båda affärsområdena

Under året har Aller medias intäkter ökat, från 1 619 till 1 664 MSEK, vilket motsvarar en ökning om 3 procent. Båda affärsområdena, såväl mediadelen som Ahead Group**, gör all time high gällande EBITA. Inga medarbetare i koncernen har permitterats under året. Aller media har heller inte mottagit något statligt presstöd under året.

Mediadelen, med sitt EBITA-resultat på 90 MSEK, har ökat sitt resultat med 23 procent jämfört med föregående år. Bolaget har under året stärkt sin digitala affär väsentligt, med ökade digitala besökare, ökad digital B2B-affär med stärkta intäktsströmmar från såväl video, programmatic, influencer marketing och affiliate. De digitala annonsintäkterna har ökat med 18 procent det senaste året och står nu för närmare 60 procent av totala annonsintäkterna. Skapamer.se, som ingår i mediadelen, har visat en tillväxt på 64 procent*** under sitt första år hos Aller media.

Ahead Group, med kommunikationsbyråerna OTW, Make Your Mark och Narva, har med sitt EBITA-resultat på 46 MSEK lyckats öka sitt resultat med 31 procent jämfört med föregående år. Detta trots de stora utmaningar som kommunikationsbranschen har ställts inför under pandemin.

Satsning på Tech & Analytics och nya varumärken

Bolaget har under året investerat i tech, data & analytics i syfte att öka takten ytterligare i bolagets digitala transformation. Fokus är att utveckla nya lösningar och produkter, arbeta mer strukturerat med innovation och öka den digitala trafiktillväxten. På drygt ett år har teamet vuxit från en handfull till drygt 40 medarbetare och satsningen har redan gett mycket goda resultat.

Bolaget har även vågat att satsa på att bygga nya varumärken, trots rådande pandemi. I september lanserades nytt mammavarumärke Motherhood. Under året har Aller media även utvecklat den nya affärsplattformen Aller SPARKS som kopplar samman annonsörer med dedikerade microinfluencers på ett enkelt och tryggt sätt. Aller SPARKS lanserades sedan den 8 oktober, på det nya räkenskapsåret.

– Vi har genomfört medvetna och offensiva satsningar trots att vi befinner oss i en osäker period. Vi har valt att gasa framåt istället för att avvakta och den strategin har ingjutit mod hos oss alla i koncernen, med ett starkt resultat som följd, avslutar Bodil Ericsson Torp.

* Verksamhetsåret sträcker sig från den 1:a oktober 2019 till den 30:e september 2020.

** Ahead Group består av kommunikationsbyråerna OTW, Make Your Mark och Narva.

*** Jämförelsesiffra gällande föregående års omsättning för skapamer.se kommer från allabolag.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Bodil Ericsson Torp, VD Aller media

Telefon: +46 (0)8 578 010 00  Email: bodil.ericsson@aller.com

Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller media

Telefon: +46 (0)708 352 888  Email: jennie.knutsson@aller.com

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretaget Skapamer. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.