Allas.se publicerar text om mammografi på arabiska

Allas.se publicerar text om mammografi på arabiska

Kvinnor med invandrarbakgrund löper större risk att dö i bröstcancer jämfört med kvinnor födda i Sverige. Detta vill kvinnosajten allas.se vara med att ändra på och publicerar därför en text om mammografi på arabiska.

Hela 80 procent av svenskfödda kvinnor går till mammografi-screeningen, men bara 60 procent av de utlandsfödda visar statistik från Bröstcancerförbundet. Förklaringen är att utlandsfödda kvinnor har svårt att förstå kallelsen på grund av språket, men också att den förebyggande vården är ett okänt fenomen i många länder.

I Sverige finns i dag 400 000 personer med arabiska som modersmål och språket är det näst största i vårt land.

– Bröstcancerförbundet gör ett fantastiskt jobb med att försöka nå den här gruppen och som Sveriges bästa kvinnosajt tycker vi att det är en självklarhet att dra vårt strå till stacken, säger Susanne Lindén, chefredaktör.

Under 2020 fick allas.se det prestigefyllda priset ”Årets Tidsskrift” och eftersom redaktionen står på kvinnans sida är det en självklarhet att uppmärksamma bröstcancer under och rosa bandet-månaden. Med hashtaggen #kollaknölen hittar alla kvinnor viktig läsning om allt från forskning till starka berättelser om personer som drabbats av sjukdomen på ett eller annat sätt. Förutom att redaktionen har skrivit en informativ text om mammografi är texten översatt till arabiska och finns även i en version på enkel svenska. Texterna riktas i sociala medier mot kommuner med hög andel utrikesfödda kvinnor.

– Med allas.ses höga räckvidd och stora trovärdighet hoppas vi kunna nå ut med livsviktig information till en helt ny grupp läsare, fortsätter Susanne Lindén.

Och medvetenheten behövs. För även om det statistiskt sett är fler kvinnor födda i Sverige som drabbas av bröstcancer jämfört med kvinnor födda utomlands, så är dödligheten i samma sjukdom högre för den sistnämnda gruppen.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor i västvärlden och i Sverige erbjuder landstingen/regionerna alla kvinnor mellan 40 och 74 år gratis mammografi.

Läs mer om #kollaknölen på allas.se.

Susanne Lindén, chefredaktör allas.se

E-post: susanne.linden@aller.com

Om allas.se

Kvinnosajten Allas.se är en del av Aller media som är marknadsledande inom populärpress i Sverige, med en marknadsandel på 51,2 %. Varje vecka når allas.se en miljon kvinnor i Sverige. Aller media har några av Sveriges mest välkända varumärken inom tidskrifter, såsom Allers, Hemmets veckotidning, Allas, Året runt, ELLE, MåBra, Svensk Damtidning, ELLE Decoration, Hänt i Veckan, Femina och Residence.

I Aller Media-koncernen ingår affärsområdena Media, Ahead Group och E-commerce.

Som mediehus är Aller Media marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest kända varumärken, profiler och poddar. Mediehuset har levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

Inom E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day.

Läs mer på aller.se, aheadgroup.se, skapamer.se samt myperfectday.se.