Allas.se gör fyraåringar till kockar – i ny matlagningsserie

Allas.se gör fyraåringar till kockar – i ny matlagningsserie

Svenska familjer vill äta middag tillsammans ofta och regelbundet, men den gemensamma middagsrutinen är inte alltid en självklarhet. För att återinföra gemenskapen i köket, lanserar allas.se tillsammans med Mora matlagningsserien ”Barn Lagar Mat”, där fyraåringar ska laga mat till hela sin familj med syfte att inspirera till familjetid och inkludera barnens kladd och stök i köket.

Bara en femtedel äter middag tillsammans varje dag, enligt kartläggningen ”middagsrapporten” som matjätten Tulip släppte förra året. För att inspirera till familjetid och umgänge utan skärmar vill Allas.se säga JA till stöket och återinföra gemenskapen i köket igen genom att bjuda in barnen till matlagningen. Därför lanserar de nu matlagningsserien ”Barn Lagar Mat” – där fyraåringar får gå loss i köket med uppdrag att laga eller baka en mumsig rätt till hela sin familj. Programmet ska inspirera till att inkludera barnen i matlagningen och barnens stök i köket.

– Vi vill med den här serien inspirera familjer att inkludera alla i familjen, och visa på hur mycket skratt det faktiskt kan bjudas på om du ger dina barn fria tyglar i köket. Jag tycker alla föräldrar ska prova! Det behöver det inte bli så kladdigt heller, om man ser till att man har rätt redskap runt omkring sig i köket, säger Johanna Bladh, exekutiv producent Aller media.

Serien består av tre avsnitt och 7 sociala-medie trailers och är unikt anpassad för sociala medier. Utöver Allas.se kommer den även distribueras på IGTV, tillsammans med Facebook.Serien är sponsrad av Mora, som med sin nya beröringsfria kran Mora Cera Duo Miniprofi, vill visa att med rätt redskap i köket så slipper du mycket onödig städning.

Två av tre avsnitt är redan live, de ser du här:
Avsnitt 1
Avsnitt 2

För mer info vänligen kontakta
Johanna Bladh, Exekutiv producent, Aller media
johanna.bladh@aller.com