Aller Media flyttar verksamheten från Malmö till Stockholm

Aller Media flyttar verksamheten från Malmö till Stockholm

Aller Medias koncernledning har fattat beslut om att stänga kontoret i Malmö och flytta verksamheten till huvudkontoret på Humlegårdsgatan 6 i Stockholm. I samband med flytten genomförs också en rad organisationsförändringar. Totalt berörs 59 medarbetare i Malmö. Fackliga förhandlingar är inledda och medarbetarna fick information under förmiddagen den 19:e april. Dotterbolagen OTW och Skapamer omfattas inte av förändringen och fortsätter att driva verksamhet från Malmö som idag.

– Det har varit ett oerhört smärtsamt beslut att behöva fatta men jag ser att det är nödvändigt. I och med nedstängningen av Malmökontoret frigör vi resurser för att kunna accelerera tillväxt inom nya intäktsområden och samtidigt öka lönsamheten. Ett gemensamt kontor kommer att leda till att vi bättre kan bygga kultur och dra nytta av alla de synergier som bidrar till att skapa innovation och affärsutveckling, säger Lotta Cederbom, vd på Aller Media.

Printmarknaden fortsätter att vika och tappar stora intäkter varje år, både på lösnummer och prenumeration. Parallellt med detta fortsätter priserna för papper och distribution att öka.

– Vi har tidigare sagt att det inte fanns planer på att stänga Malmökontoret men givet utmanande omvärldsfaktorer och en bransch i förändring har vi under våren omprövat detta beslut. Vikande konjunktur, utmanande marknad, hög inflation och ökade papperspriser har naturligtvis påverkat beslutet, säger Lotta Cederbom.

Lokalerna på Nordenskiöldsgatan 11 kommer att finnas kvar i nuvarande form till den 31:a augusti. Därefter kommer platser att tillhandahållas efter behov. Aller Medias dotterbolag OTW och Skapamer kommer fortsatt att ha kontor i Malmö och bedriva verksamhet därifrån.

I samband med flytten kommer också ett antal organisatoriska justeringar att göras. Vissa roller kommer att rekryteras i Stockholm, vissa roller ersätts inte och vissa roller outsourcas.

– Alla som berörs är oerhört uppskattade medarbetare. De har alla genom sina insatser tagit Aller Media dit vi är idag. Det kommer att finnas roller att söka med placeringsort Stockholm. Vi hoppas att några av våra medarbetare från Malmö vill följa med på den fortsatta resan även om vi förstår att en flytt inte är ett enkelt beslut, säger Lotta Cederbom.

För mer information vänligen kontakta:
Jennie Knutsson, Kommunikationschef Aller Media
jennie.knutsson@aller.com

I Aller Media-koncernen ingår affärsområdena Media, Ahead Group och E-commerce.

Som mediehus är Aller Media marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest kända varumärken, profiler och poddar. Mediehuset har levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

Inom E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day.

Läs mer på aller.se, aheadgroup.se, skapamer.se samt myperfectday.se.