Aller Media fortsätter leverera starkt resultat och framtidssäkrar koncernen

Aller Media fortsätter leverera starkt resultat och framtidssäkrar koncernen

Aller Media-koncernen presenterar återigen ett starkt resultat för det gångna året. Rörelseresultatet för räkenskapsåret 2021/2022 uppgår till 131,5 MSEK vilket är strax under förra årets rekordresultat. Det förklaras av ett flertal investeringar för att framtidssäkra koncernen och öka takten i bolagets digitala transformation. Det har varit ett år av omställning för att kunna satsa framåt, enligt Lotta Cederbom, vd för koncernen.

– Vi fortsätter att leverera starka resultat och det gångna året är inget undantag. Jag är imponerad av våra verksamheter som fortsätter att leverera trots en skakig omvärld. Aller Media har funnits i 150 år och vi ska finnas i minst 150 år till. Därför har vi fortsatt att investera i och bygga en organisation för framtiden, säger Lotta Cederbom, vd för svenska Aller Media-koncernen.

För räkenskapsåret 2021/2022[1] landar Aller Media-koncernens intäkter på 1 767 MSEK, en tillväxt på nästan en procent jämfört mot föregående år. Rörelsemarginalen uppgick till 7,4 procent och resultatet till 131,5 MSEK. Viktiga kostnader och strategiska investeringar i kompetens, affärsutveckling och teknik har gjorts under året för att framtidssäkra koncernen under ett år präglat av post covid och begynnande lågkonjunktur. På grund av en intern fastighetsförsäljning, gjord i enlighet med bolagets interna regler, vilken påverkar resultatet negativt, landade EBITA-resultatet på 61,5 MSEK.

– Jag känner mig trygg med att de investeringar vi har gjort under året möjliggör framtida tillväxt och stärkt position på en starkt konkurrensutsatt marknad. Under året har vi gjort en planerad överlåtelse av fastigheten på Humlegårdsgatan 6 till vårt danska moderbolag, vilket belastar vårt EBITA-resultat negativt. Denna transaktion påverkar inte årets rörelseresultat där vi presterar nästan i linje med förra årets rekordresultat. Det är jag väldigt stolt över, säger Lena Nyqvist, CFO för svenska Aller Media-koncernen.

Stärkt digital affär inom media

Under Lotta Cederboms första hela verksamhetsår som koncern-vd har en ny strategi utarbetats och börjat implementeras. En viktig del av strategin framåt innebär att växla upp den digitala omställningen inom media.

– I vår nya strategi Women First för vår mediaverksamhet fokuserar vi på att uppfylla vår vision – att göra kvinnors liv rikare, både inom och bortom media. Vi satsar på marknadsledande kvalitetsinnehåll och vi ska öka vår totala räckvidd genom att utveckla befintliga och nya kanaler. Dessutom vill vi växa våra konsumentintäkter och arbetar nu aktivt med att hitta samarbeten och partnerskap med entreprenöriella bolag som vill nå vår kvinnliga målgrupp, säger Lotta Cederbom.

Aller Media har under året stärkt sin digitala affär genom att växa B2B-affären, öka antalet besökare samt öka intäktsströmmarna från video och annonser. Den digitala annonsförsäljningen har även den haft en stark tillväxt på 42 procent jämfört med föregående år. De digitala annonsintäkterna stod under året för 75 procent av de totala annonsintäkterna.

Investeringar, motsvarande 25 MSEK, har gjorts inom data och analys för att öka takten i bolagets digitala transformation samt för att utveckla befintliga och identifiera nya intäktsströmmar. De största satsningsområdena har varit video, Hänt.se och Hänt News samt MarTech.

Under året har även den redaktionella verksamheten i Malmö flyttats till Stockholm. Detta för att fortsätta bygga en långsiktigt lönsam affär genom att inkorporera även lifestyle weeklies i den digitala organisationen och affärsutvecklingsprocessen som har byggts upp i Stockholm de senaste åren.

Synergier inom Ahead Group

Ahead Group består av kommunikationsbyråerna OTW, Make Your Mark, Narva samt MarTech byrån Oculos som förvärvades under året. Under året har man arbetat för ökat samarbete mellan byråerna vilket har visats vara en succé. Under hösten stod det klart att Ahead Group blev Sidas upphandlade kommunikationspartner.

Ahead Group ökar sin omsättning med 12 MSEK jämfört med föregående år. EBITA-resultatet uppgår till 39 MSEK, vilket är något lägre än föregående år. Det förklaras till viss del av investeringar i samband med uppstarten av Oculos på den svenska marknaden.

Investeringsår inom E-com

E-com gruppen har haft ett utmanande år där omsättningen minskat kraftigt jämfört mot föregående år på grund av ett mer osäkert marknadsläge med svagare konjunktur. Under året har E-com investerat i en ny teknisk plattform för Skapamer samt tagit in nya kompetenser för att framtidssäkra verksamheten. My Perfect Day tillsatte en ny vd, Carolina Lagerwall, i augusti 2022.

– Inom e-com har vi i år prioriterat att göra investeringar för att stärka befintliga bolag inför framtiden. Siktet framåt är att förverkliga den tillväxtpotential som finns i vår portfölj samtidigt som vi vill komplettera med fler bolag som passar vår strategiska inriktning, säger Lotta Cederbom.

Räkenskapsåret 2021/2022

EBITDA

144 MSEK

EBITA (rensat för extraordinaära händelser)

131,5 MSEK

61,5 MSEK

EBIT (inkl. avdrag för intern royalty, management fee samt goodwill)

5,7 MSEK

För mer information, vänligen kontakta:

Lotta Cederbom, vd Aller Media-koncernen

Email: lotta.cederbom@aller.com

Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller Media

Telefon: +46 (0)708 352 888

Email: jennie.knutsson@aller.com

Affärsomåde

Omsättning
20/21*

Omsättning
21/22*

20/21*

21/22*

Aller Media AB - den svenska koncernen

131,5 / 61,5

Affärsområde Media

Affärsområde E-com

0,3

Affärsområde Ahead Group

[1] Verksamhetsåret sträcker sig från 1 oktober 2021 till 30 september 2022.

Aller Media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller Media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Mediehuset har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW, kommunikationsbyrån Narva samt MarTech-byrån Oculos. Aller Media är ett helägt dotterbolag till Aller A/S med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se samt myperfectday.se.