Foto: Paul Ewarsa

Aller Media sätter fokus på mångfald och inkludering - inleder samarbete med All of Us

Mångfald och inkludering är viktiga områden i mediehusets HR- och kommunikationsstrategi framåt. För att kunna utbilda sig, sätta relevanta mål och staka ut vägen mot dessa, inleder Aller Media ett samarbete med mångfaldskonsulterna på All of Us. Samarbetet startar med att Aller Media deltar i All of Us mentorskapsprogram, att företagets rekryteringsannonser läggs ut i All of Us nätverk och med utbildningar för såväl ledningsgrupper, ledare och övriga medarbetare under hösten 2022.

– Vi som mediehus har ett särskilt ansvar i att spegla det samhälle som vi verkar i, såväl bland våra medarbetare som i den journalistik och det innehåll som vi skapar. Jag ser det som en viktig affärsfråga och är övertygad om att ett tydligare fokus på mångfald, med genomtänkta målsättningar, kommer att stärka oss som företag, säger Lotta Cederbom, koncern-vd på Aller Media.

All of Us arbetar med att föreläsa och utbilda företag, organisationer och högskolor kring mångfald och inkludering. I arbetet ingår även rekrytering och organisationsförändring samt affärsutveckling med fokus på mångfald. Sedan starten 2018 har All of Us blivit utnämnda till Årets förebild i Diversity Index Awards 2021, #2 av Näringslivets Superkommunikatörer 2019, varit nominerade till Rättvisepriset och och är en aktiv röst i opinionsbildningen kring mångfald och inkludering.

– Vi är extremt glada att kicka igång detta samarbete med Aller Media och ser fram emot att vara en partner i deras fortsatta resa. Som marknadsledare inom populärpress har de en stor plattform med möjligheten att skapa en enorm förändring i mediebranschen och bidra till en mer representativ bransch och skapa mer inkluderande kommunikation, säger Nicole Kavander, medgrundare All of Us.

Under hösten 2022 inleds samarbetet där ett tiotal av mediehusets medlemmar från ledningsgruppen ingår i All of Us mentorskapsprogram. Aller Medias rekryteringsannonser kommer som ett komplement till ordinarie kanaler att utannonseras i All of Us nätverk. All of Us kommer dessutom att utbilda hela organisationen med hjälp av föreläsningar i flera olika steg, samt vara delaktiga i att målsätta arbetet med mångfald och inkludering framåt.

– Mångfald och representation är enormt viktiga frågor som vi i mediebranschen behöver bli bättre på. Samarbetet med All of us är helt rätt. Det kommer att utveckla vår affär och ge ny kunskap samtidigt som vi hjälper till att diversifiera oss och branschen. En mentorskapsrelation är alltid ett lärande åt båda hållen och lyssnandet är minst lika viktigt som att dela med sig av tips. Jag ser också fram emot att börja dela våra rekryteringsannonser i All of Us nätverk och kunna ge fler smarta, snälla och drivna talanger en chans hos oss, säger Joakim Romanus, koncerndirektör HR och Kommunikation.

För mer information vänligen kontakta:

Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation
    Mail: joakim.romanus@aller.com eller 072 209 48 48

Jennie Knutsson, Kommunikationschef
    Mail: jennie.knutsson@aller.com eller 070 835 28 88

Aller Media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller Media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Mediehuset har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW, kommunikationsbyrån Narva samt MarTech-byrån Oculos. Aller Media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se samt myperfectday.se.