Aller Media släpper She Report nr sju - ”Livet peakar efter 50”

Aller Media släpper She Report nr sju - ”Livet peakar efter 50”

Idag släpper Aller Media sin sjunde She Report*, en insiktsrapport i 5 delar där årets fokus ligger på kvinnor 50+ och Livet.
Den första delrapporten fördjupar sig i åldersparadoxen, livets lyckokurva och gerotranscendensen – en sociologisk
teori som beskriver åldrande som något mycket positivt.

– Många kvinnor upplever att de i perioden mellan småbarnsåren och att själv bli äldre, hittar en möjlighet att finna sig själv igen. Kvinnor 50+ är köpstarka, arbetsglada och befinner sig i den tiden av livet då man är mer trygg i sig själv, känner mindre stress och har en mer tolerant samt förlåtande syn på sig själv och sin omgivning. Vi på Aller Media vill genom insikter och data, belysa den forskning som visar på att ju äldre kvinnor blir, desto lyckligare och mer tillfreds blir de med sig själva och livet i stort. Inte alla, men majoriteten säger Emely Crona Stenberg, corporate brand manager på Aller Media.

I She Report Insikt 1 – Kvinnor 50+ och Livet, paketeras insikter baserat på befintlig data från tidigare She Reports, nya insikter från Aller Medias She Panel, Orvesto och annan offentlig data. Det som beskrivs via forskningen har blivit tydligt i alla rapporter som Aller Media gjort under flaggen She Report.

– Att jobba med insikter är en del av vår vardag och genomsyrar allt vi på Tech & Analytics gör. Användarinsikter ger oss en närhet till våra läsare som är oerhört värdefull. Genom dessa får vi en förståelse som hjälper oss att utveckla produkter som är helt i linje med våra läsares behov – vilket gynnar både oss och dem säger Torri Brett Jonsson, User Insights Manager på Aller Media.

I samtliga rapporter har svaren hos kvinnor i åldern 50-65 år och 50-75 år stuckit ut. Äldre kvinnor har konsekvent uppvisat en mer positiv attityd och framför allt ett välbefinnande, ett självförtroende och en känsla av att vara tillfreds med sina val och livet i stort. Detta i betydligt högre grad än yngre kvinnor.

– Jag tror att det naturliga är känna mer frihet och harmoni i den här åldern, det onaturliga är att budskapet till oss är något helt annat. Vi får inte vara lyckliga och nöjda med att åldras, det gör att vi upplever en ängslighet som går stick i stäv med hur vi borde må. För att skapa en förändring behöver vi mer mångfald i alla medier och kanaler. Företag behöver inkludera ålderism i sitt sociala ansvarstagande. Shama Persson, modell, entreprenör och bloggare, MåBra.

Om rapporten
She Report nr 7, delrapport 1 ”Kvinnor 50+ - Åldersparadoxen” kan laddas ner på Aller.se/Shereport.
Rapporten har tagits fram i nära samarbete med Grasp Insights.

*She Report är en återkommande rapport som Aller Media har skapat för att förstå hur Sveriges kvinnor tänker, känner och agerar i olika aktuella frågor. Med tillhörande analys och kommentarer från experter och profiler presenteras tydliga siffror som berör en stor del av den kvinnliga målgruppen i åldersspannet 50+ och uppåt.

För mer information vänligen kontakta:

Emely Crona Stenberg, Corporate Brand Manager Aller Media, 0705164224, emely.crona@aller.com

Torri Brett Johnson, User Insights Manager Aller Media, 0704097395, torri.brett.jonsson@aller.com