Fredrik Blomqvist, Pauline Grindvall och Bodil Ericsson Torp. Fotograf: Fredrik Persson.

Aller media växer inom e-handel – förvärvar My Perfect Day

My Perfect Day, Sveriges ledande e-handelsföretag inom dekorationer och detaljer för bröllop, kalas, baby showers och andra festliga tillfällen, är nu en del av Aller media. 92 procent av bolagets kunder är kvinnor vilket innebär starka synergier med Aller medias målgrupper och varumärkesportfölj. My Perfect Day har haft en kraftig tillväxt sedan start och har ambitiösa tillväxtplaner för den svenska samt den nordiska marknaden.

Aller medias affärsområde e-handel hade under det senaste verksamhetsåret en stark tillväxt med god lönsamhet. Nu tar koncernen nästa steg i en utökad e-handelsportfölj. Förvärvet av My Perfect Day är en viktig komponent i satsningen framåt för att kunna accelerera ytterligare. Under det senaste året har e-handel fortsatt att växa och kvinnor är den målgrupp som dominerar. Aller medias strategi är att bygga vidare på den starka relationen till Sveriges kvinnor och erbjuda dem tjänster och produkter som underlättar i deras vardag.

– Jag är mycket imponerad över den tillväxtresa som Pauline Grindvall skapat med My Perfect Day på kort tid. Tack vare Paulines driv som entreprenör och hennes fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha, har bolaget idag en unik position på marknaden med sitt starka varumärke, breda sortiment och lojala kundkrets. Genom förvärvet stärker vi vår ställning på marknaden och vi ser en självklar synergi med våra trogna målgrupper. Jag välkomnar varmt Pauline och hennes team till vårt bolag och ser fram emot vår resa tillsammans, säger Bodil Ericsson Torp, koncern-vd på Aller media.

Planer på expansion till de nordiska grannländerna i sikte

My Perfect Day har under de kommande åren planer på att expandera i Norden. Det finns goda förutsättningar att lyckas där då kundbehoven i segmentet är snarlika i grannländerna och bolaget har med sin nisch möjlighet att ta stora marknadsandelar. Grundaren Pauline Grindvall, som fortsättningsvis är kvar som vd och delägare, ser många fördelar med att bli en del av Aller media och en nordisk koncern.

– Jag startade bolaget själv i en bokhylla hemma i sovrummet för drygt sju år sedan. Att få vara med om den här tillväxtresan och nu sälja till Aller media känns lite som en saga. Min vision har alltid varit att bolaget ska bli störst i Norden inom sin nisch. Med Aller media som ägare är vi nu definitivt redo att göra verklighet av den visionen. De har en tydlig och dedikerad målgrupp som går hand i hand med vår. De har redan den nordiska närvaron, massor av kompetens och insikterna som kommer ta My Perfect Day till nya höjder. Jag kan inte tänka mig en mer klockren köpare av bolaget, säger Pauline Grindvall, grundare och vd för My Perfect Day.

Med gemensamma krafter tar bolaget klivet till nästa nivå

My Perfect Day grundades 2014 i Karlstad och fram till coronapandemins utbrott växte bolaget med nästan 70 procent i snitt per år utan externt kapital. När pandemin var ett faktum bromsades tillväxten in. Samtidigt var My Perfect Day snabbfotade och breddade sitt sortiment med produkter inom bland annat pyssel och bakning vilket visade sig vara helt rätt beslut.

– My Perfect Day har hittat en tydlig nisch och ett starkt koncept på en snabbväxande marknad. Jag ser fram emot att arbeta nära tillsammans med Pauline Grindvall och hennes team och gemensamt ta bolaget till nästa nivå. Varje år når vi på Aller media tre miljoner kvinnor över hela Sverige, många av dem når vi flera gånger om dagen, genom våra olika varumärken och kanaler inom intresseområden som livsstil, matlagning och inredning. Tillsammans med My Perfect Day kan vi dra nytta av vår räckvidd och förse våra läsare, följare och lyssnare med relevanta produkter, säger Fredrik Blomqvist, Head of E-commerce på Aller media.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Elfvelin, communications manager, Aller media. Tel +46 76 892 43 63, e-post maria.elfvelin@aller.com

Regioner

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretaget Skapamer. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se