Efter rekordåret – fortsatt stark uppgång för Aller Medias B2B-affär

Efter rekordåret – fortsatt stark uppgång för Aller Medias B2B-affär

Tidigare i år presenterade Aller Media det bästa resultatet i bolagets historia. Ett halvår efter bokslut är trenden fortsatt tydlig – Aller Medias B2B-affär håller en stark tillväxt och B2B-intäkterna har ökat med 45 procent jämfört med samma period förra året. En digital omställning och nya, starka intäktsben står bakom tillväxten.

– Vi har gjort en transformation från klassiskt kanalsälj, till att vara rådgivare inom medielösningar. Idag kan vi möta kunders förfrågningar på ett helt annat sätt jämfört med för några år sedan och säljer fullskaliga konceptlösningar. En viktig omställning i en omvärld där utmaningarna för marknadschefer och mediebyråer blir alltmer komplexa, säger Malin Asp, tf Head of Commercial B2B på Aller Media.

Aller Media har gjort en stor omställning i affären på bara några år. För fyra år sedan var printannonser den största intäktskällan som stod för mer än hälften av B2B-intäkterna. Idag står de digitala intäkterna för ungefär 80 procent. Satsningar på nya tekniska lösningar och digitala upplevelser har gjort Aller Medias sajter mer attraktiva, både för besökare och annonsörer.

– Vi satsar på vårt digitala innehåll och har gjort en enorm förflyttning i form av räckvidd på våra sajter. För ett par år sedan var det svårt att sälja digitala kampanjer som något annat än komplement till exempelvis print. Med nuvarande räckvidd och förfinad digital kontext står digitala kampanjer på helt egna ben, säger Malin Asp.

Influencer marketing och video är starka intäktsben

B2B-affären har utökats med ytterligare fem starka intäktsben, de två med bäst tillväxt är influencer marketing och video. Video är ett snabbväxande område med hög efterfrågan. Intäkterna från influencer marketing har dubblerats varje år flera år i rad, där majoriteten av intäkterna kommer från organisk tillväxt.

– Att para ihop profiler med rätt varumärken i en större kontext har varit en framgångsfaktor. Vi är bra på att inkludera dem i större kreativa koncept där det inte enbart handlar om att sälja utrymme i profilens egna kanaler. Nu är vi redo för att göra fler redaktionella och djupare samarbeten även inom rörligt, säger Malin Asp.

Omställning av arbetssätt

Ändringen i affären från print till digitalt och utvecklingen av nya affärsben har lett till en stor omställning av arbetssättet.

– På några år har vi ställt om en stor del av vår kompetens, medarbetare har gjort fantastiska resor genom vidareutbildning och vi har även rekryterat nya kompetenser. Tillsammans utvecklas vi och skapar kreativa helhetslösningar med hjälp av våra enskilda spetskompetenser, säger Malin Asp.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Asp, tf Head of Commercial B2B Aller Media

malin.asp@aller.com +46 (0)7 68 943 453

Aller Media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller Media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Mediehuset har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se samt myperfectday.se.