Feminas kulturupprop för kvinnorna i Iran visas på Guldbaggegalan

Feminas kulturupprop för kvinnorna i Iran visas på Guldbaggegalan

Under hösten 2022 samlades 43 av Sveriges främsta kvinnliga kulturröster i en gemensam aktionsfilm, för att visa solidaritet med de modiga kvinnorna och folket i revolutionens Iran. Filmen som producerats och skapats av skådespelaren och kulturproducenten Sara Zommorodi i samarbete med magasinet Femina, kommer nu att visas på Guldbaggegalan som sänds i SVT måndag den 23 januari.

– Det är historiska slagord som används i revolutionen i Iran och att få höra dem uttalas från kollegor i branschen är direkt stärkande för frågan. Vi gjorde filmen för att sätta strålkastarljuset på kvinnorna som slåss och dödas för sin frihet i Iran, via kulturens kraft till förändring. Därför är det stort och internationellt viktigt att SVT väljer att visa den i ett sammanhang som Guldbaggegalan, säger Sara Zommorodi.

Bland de medverkande i filmen syns några av filmbranschens största namn såsom Noomi Rapace, Lena Endre och Mia Skäringer. Övriga Kultursverige är representerat av bland andra artisterna Molly Sandén och Carola Häggkvist samt författaren Camilla Läckberg.

– För mig är det självklart att stötta och visa solidaritet med kvinnor, var de än finns i världen, säger Camilla Läckberg.

– Som Sveriges största livsstilsmagasin för kvinnor är det en självklarhet att varje dag belysa frågor som rör jämställdhet och kvinnors rättigheter - men också att våga stå upp när kvinnor kränks och dödas inför världens ögon, för demokratiska rättigheter som vi tar för självklara i Sverige. Det hade varit kul att se kulturens män samlas i en egen aktion, säger Malin Roos, reportagechef Femina.

För frågor:

Malin Roos, reportagechef Femina 0723687236

Sara Zommorodi, skådespelare och filmens producent 0739375740

Aller Media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller Media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Mediehuset har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW, kommunikationsbyrån Narva samt MarTech-byrån Oculos. Aller Media är ett helägt dotterbolag till Aller A/S med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se samt myperfectday.se.