Fredrik Blomqvist ny Head of E-commerce på Aller media

Fredrik Blomqvist ny Head of E-commerce på Aller media

Aller media ökar satsningen på e-handel och utser Fredrik Blomqvist till ny Head of E-commerce. Rollen innebär ett övergripande ansvar för en ökad tillväxttakt inom affärsområdet e-commerce. Fokus ligger på att växa såväl organiskt som genom förvärv, i synergi med mediaaffärens starka målgrupp Sveriges kvinnor.

Aller medias e-handel består idag av Allas shop med smarta produkter inom inredning, mode och livsstil samt Skapamer, DIY-företaget som vuxit med 64 procent under sitt första år hos Aller media. Ambitionen är en fortsatt stark tillväxt inom affärsområdet under de kommande åren, genom breddad portfölj med nya förvärv och expansion av befintliga innehav till fler marknader. Först ut är Skapamer som etablerat sig i Danmark och Norge.

- Vi har under de senare åren byggt upp en egen e-handelsaffär som har stark koppling till vår mediaaffär, med målet att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv som ledstjärna. År 2019 genomförde vi vårt första förvärv inom e-handel, som visade sig bli mycket framgångsrikt. Vi är nu redo att öka takten för en tillväxt som stärker vår koncern inom området. Jag är glad över att Fredrik Blomqvist axlar ansvaret för denna viktiga satsning. Han känner vår koncern väl, har en stark affärsbakgrund och goda förutsättningar att leda vår tillväxt framåt inom e-commerce, säger Bodil Ericsson Torp, vd på Aller media.

Fredrik Blomqvist har en bred erfarenhet av affärsutveckling och förvärv och har tidigare jobbat på Aller media, Aller medias dotterbolag Make Your Mark och PwC. Han ser fram emot att återvända till Aller media.

- E-handel är ett väldigt spännande och snabbväxande område där Aller media har en unik position genom den stora räckvidden i Sverige, men även i Norden genom bolagets tillhörighet i en stark nordisk mediekoncern. Jag ser fram emot att leda och utveckla detta affärsområde in i nästa fas med ökad tillväxttakt, i en stark portfölj av strategiska förvärv och partnersamarbeten. Aller media har tagit flera viktiga steg framåt på kort tid och därför känns det extra spännande att vara tillbaka i moderbolaget Aller media, säger Fredrik Blomqvist.

Fredrik Blomqvist tillträder tjänsten 1 februari 2021 och kommer i rollen att rapportera till vd Bodil Ericsson Torp.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Elfvelin, maria.elfvelin@allermedia.com, 076-892 43 63

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretaget Skapamer. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.