Frida lyfter frågan om tvångsäktenskap

I oktober går Frida ihop med kvinnorättsföreningen Zonta International för att uppmärksamma frågan om tvångsäktenskap. I den gemensamma kampanjen ”Stoppa barnäktenskap” uppmanas ungdomar att skriva noveller om ämnet. Problemet är utbrett och 21 procent av alla flickor i världen blir bortgifta mot sin vilja före 18 års ålder.*

– Vi tycker det är jätteviktigt att unga tjejer får upp ögonen för frågan om hedersvåld och att det förekommer äktenskap med barn både i Sverige och världen. Nu utlyser vi en skrivartävling tillsammans med Zonta International där ungdomar får skriva både självupplevda och fiktiva berättelser i ämnet. Kanske kan vi bidra till att frågan uppmärksammas mer och att fler vågar ta ställning emot barnäktenskap, säger Annie-Li Eriksson, redaktör för tidningen Frida.

Föreningen Zonta International, som engagerar mer än 28 000 kvinnor över hela världen, arbetar ideellt för att främja kvinnors rättigheter genom stödjande insatser och med påverkansarbete. Ett område som Zonta International har engagerat sig i är att stoppa barnäktenskap, och nu vill man lyfta frågan ytterligare genom ett samarbete med Frida.

– Många unga flickor, och även en del pojkar, kämpar mot hedersförtryck och rätten att få gifta sig med vem de vill. Bara i Sverige försvinner två hela skolklasser per år med tjejer som inte kommer tillbaka efter nian, som man misstänker tas till hemlandet för att giftas bort, säger Elaf Ali, journalist och programledare, född i Bagdad och har bott i Sverige sedan hon var fyra år.

Från Zonta International ser man samarbetet med Frida som ett viktigt led i arbetet att lyfta frågan ytterligare. Barn ska inte kunna ingå äktenskap innan de är myndiga eller mot sin vilja. Alla barn ska få möjlighet att vara barn och inte riskera att bli bortgifta.

– Vi vet att Frida når ungdomar i Sverige på ett helt annat sätt än vi i Zonta International kan göra. Vi vill göra den här kampanjen tillsammans, eftersom vi vet att många ungdomar gillar att formulera sina tankar i skrift. Att skriva är ett sätt få komma till tals, uttrycka sig och bestämma själv, säger Annika Bränström, guvernör för Zonta Internationals Distrikt 21.

Om kampanjen och tävlingen

Mer information om kampanjen ”Stoppa barnäktenskap” finns från och med 1 oktober på www.frida.se och www.zonta.se. Kriterierna som gäller är bland annat att novellen ska baseras på ämnet barnäktenskap och hur man kan stoppa denna form av våld mot barn, samt att den inte har varit publicerad tidigare. Priset är äran och de tre vinnarna blir publicerade digitalt på Fridas och Zonta Internationals webbplatser i december 2021.

*Källa: https://www.unfpa.org/child-marriage#readmore-expand

Mer information och kontakt:

Annie-Li Eriksson, Frida, 070-866 02 54

Åsa Wilén, Zonta International, 070-595 70 64

Ann-Louise Larsson, Zonta International, 070-695 62 92

Aller media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Företaget har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Allashop, Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se, allasshop.se samt myperfectday.se