Hemtrevligt och mysigt viktigaste faktorn i hemmet visar nya She Report

Hemtrevligt och mysigt viktigaste faktorn i hemmet visar nya She Report

Sveriges kvinnor känner starkt för sina hem. 9 av 10 kvinnor är intresserade av sina hem och lika många är intresserade av att inreda dem. Det visar Aller Medias senaste She Report, som fokuserar på välmående och identitet kopplat till hur man bor och vad man värderar i hemmet.

Kvinnor i Sverige ser sina hem som ett viktigt uttryck för sin identitet – hela 40 procent tycker att ett hem berättar mycket om vem en person är. 9 av 10 kvinnor är intresserade av sina hem och lika många är intresserade av att inreda dem. Den allra viktigaste känslan man vill uppnå i sitt hem enligt kvinnor är att det ska kännas hemtrevligt och mysigt.

En viktig insikt i rapporten visar att kvinnors boendeform har en betydande inverkan på deras välmående. Kvinnor med stabila boenden, som äger eller har förstahandskontrakt på sitt boende, rapporterar signifikant bättre allmänt mående jämfört med de som har osäkra boenden, inklusive andrahandsuthyrning. Något som tyder på att ett stabilt och tryggt boende ökar kvinnors hälsa och livskvalitet. Rapporten visar även att 76 procent av de tillfrågade kvinnorna känner sig trygga i sitt hem.

4 av 10 kvinnor svarar att de tar primärt ansvar för hur det ser ut hemma. Pris, behov och kvalitet uppges vara de viktigaste faktorerna när kvinnor handlar för sina hem. Det observerades också åldersrelaterade skillnader i vad som prioriteras vid inköp. För 61 procent av kvinnorna mellan 18 och 29 år är det utseendet och designen som styr köpet av varor till hemmet. Motsvarande siffra bland kvinnor 60-75 år är endast 34 procent.

När det kommer till att hitta inspiration till hemmet uppger mer än hälften av kvinnorna mellan 18 och 75 år att Instagram är den främsta källan för inspiration. Kvinnor i åldersgruppen 18-29 uppger att de hittar mycket inspiration på Youtube och TikTok. Det skiljer sig stort från kvinnorna i åldersgruppen 60-75 som föredrar TV, dagstidningar, radio och böcker.

– ­She Report ger oss en inblick i hur betydande hemmet är för Sveriges kvinnor. Det är en plats där drömmar föds, identiteter formas och välbefinnandet påverkas. Att mysfaktorn i hemmet är så viktig bland kvinnor just nu har troligtvis att göra med en skakig omvärld. Genom rapporten delar vi värdefulla insikter om kvinnors relation till sina hem och bidrar till positiva förändringar i deras liv, säger Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller Media.

Om rapporten

She Report är en årlig undersökning av Aller Media och undersöker hur Sveriges kvinnor agerar, tänker och känner i olika aktuella frågor. Årets rapport är den åttonde i ordningen och undersöker fyra olika områden utifrån det övergripande temat hälsa och välmående.

Den tredje delrapporten, Att hitta hem, finns nu att ta del av i sin helhet på aller.se/she.

Rapporten har tagits fram av Aller Media i samarbete med insiktsbyrån Grasp Insights.

För mer information vänligen kontakta:
Jennie Knutsson, Kommunikationschef Aller Media
jennie.knutsson@aller.com

I Aller Media-koncernen ingår affärsområdena Media, Ahead Group och E-commerce.

Som mediehus är Aller Media marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest kända varumärken, profiler och poddar. Mediehuset har levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

Inom E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day.

Läs mer på aller.se, aheadgroup.se, skapamer.se samt myperfectday.se.