Lotta Cederbom och Bodil Ericsson Torp. Foto: Fredrik Persson

Lotta Cederbom blir koncern-vd i Aller media – Bodil Ericsson Torp lämnar för nytt uppdrag

Lotta Cederbom, nuvarande kommersiell direktör och vice vd, tar över som ny vd i Aller media AB i Sverige. Efter närmare åtta år som vd för Aller media AB har Bodil Ericsson Torp valt att på egen begäran lämna posten som vd och koncernchef. Hon går till ett nytt uppdrag som koncern-vd i ett börsbolag.

Under Bodil Ericsson Torps ledning har Aller media utvecklats från att vara ett traditionellt förlag till att bli ett mediehus i framkant med tre affärsområden: Media, E-commerce och kommunikationsbyråerna inom Ahead Group. Koncernen står just nu inför att exekvera den antagna strategin och ett nytt budgetår så timingen är god för att lämna över stafettpinnen.

- Bodil Ericsson Torp har utvecklat vår svenska affär på ett enastående sätt, alltid med full energi och fullt fokus. Jag vill rikta ett innerligt varmt tack till henne för den här tiden. Jag har full förståelse för att Bodil lyfter blicken mot nya utmaningar och önskar henne stort lycka till i hennes kommande uppdrag, säger Katinka Aller, styrelsens ordförande.

- Lotta Cederbom var det självklara valet när Bodil nu väljer att lämna. Hon har erfarenheten, talangen och kompetensen som krävs för att ta bolaget vidare. Och personligen är jag mycket imponerad av det driv och den nyfikenhet som Lotta uppvisat när vi diskuterat hennes nya roll. Det är precis de egenskaper som vi tror är nödvändiga när vi i höst ska göra verklighet av vår framtidsstrategi, fortsätter Katinka Aller.

Bodil Ericsson Torp är fortsatt verksam i koncernens strategiska arbete till och med den 31 oktober, efter det kommer hon att tillträda sitt nya uppdrag.

Koncernen har levererat ett all-time-high resultat två år i rad, det senaste i årsbokslutet per den 30 september 2020. Innevarande års halvårsresultat är också mycket starkt och koncernen står nu rustat för att exekvera den antagna strategin samtidigt som bolaget lägger grunden för ett nytt budgetår 21/22.

- Det är naturligtvis inget lätt beslut att lämna Aller media för ett nytt uppdrag. Åtta år är en lång tid och under min tid har bolaget genomgått en total transformation, både gällande affären, tech och kultur. Det har varit en fartfylld resa i både med- och motvind. Jag ser med stor tacksamhet tillbaka på en härlig tid, tack vare alla fantastiska medarbetare och ledare inom Aller media i Sverige men också i Norden, säger Bodil Ericsson Torp. Jag är tacksam över ett ärofyllt uppdrag för familjen Aller alltid med oaktat stöd och jag kan nu konstatera att tidpunkten ändå är väl vald att gå vidare till nytt spännande uppdrag.

Lotta Cederbom, som har varit inom Aller media i 12 år i olika roller, senast som kommersiell direktör och vice vd, kommer från och med den 3 juni axla rollen som koncern-vd.

- Aller media befinner sig i en väldigt spännande utvecklingsfas – vi är så mycket mer än ett mediehus. Vi är idag verksamma i alla digitala kanaler och med stark tillväxt i såväl digitala intäkter som E-commerce och strategiska kommunikationstjänster. Nu är det dags för nästa nivå för oss som koncern, där vi förväntar oss en väsentlig tillväxt de närmaste åren. Jag är extremt hedrad över min nya roll och förväntansfull över allt nytt som vi på Aller media tillsammans kommer att åstadkomma. Jag är tacksam över de år som jag har fått arbeta tätt tillsammans med Bodil, som är en fantastisk ledare och kollega, säger Lotta Cederbom.

- Jag är väldigt glad över att det är just Lotta som tillträder som ny koncern-vd. Jag har haft förmånen att jobba mycket nära henne under mina år i Aller media. Lotta har det rätta affärssinnet och ledarskapet som kommer att krävas, för att ta Aller media på en fortsatt framgångsrik resa in i framtiden. Med Lotta som ny koncern-vd får bolaget en kraftfull, empatisk och karismatisk ledare. Jag önskar henne all framgång och mitt varmaste lycka till, säger Bodil Ericsson Torp.

Styrelsen kommer att fatta det formella beslutet om ett vd-byte i samband med ordinarie styrelsemöte i Aller media AB den 3 juni.

Aller media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Företaget har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Allashop, Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se, allasshop.se samt myperfectday.se