Foto på Nina Oja: Anette Persson. Foto på Allas-redaktionen: Christina Uhlin.

Prisregn över Aller media på Tidskriftsgalan

Trots tuff konkurrens kammade Aller media hem tre priser på Tidskriftspriset 2020. Nina Oja från Elle blev Årets AD, Allas.se vann Årets ljud & rörligt och Allas.se blev Årets tidskrift populärpress.

– Idag är vi stolta på Aller media. Att vinna tre kategorier i den tuffa konkurrensen är vi extremt glada för. Att vi andra året i rad vinner ”Årets Tidskrift” är vi extra stolta över, ifjol för Hänt.se och i år Allas.se. Att vi uppmärksammas för just dessa satsningar tycker vi är lite speciellt, eftersom ”Kändis” och ”Familj” är två klassiska Aller media-ämnen där vi länge underhållit svenska kvinnor med våra papperstidningar, nu får vi bevis på att vi också gör det digitalt. Att vi dessutom får pris också för ”Årets AD” och ”Årets Ljud & Rörligt” visar bredden i Aller medias utbud, säger Martin Kroon, publicistisk redaktör på Aller media.

Årets tidskrift populärpress är Allas.se

– Jag är helt makalöst glad och stolt. Vilken fantastisk resa och vilket underbart lagarbete som gjort att vi nått dit vi är idag. Det är så många exceptionellt kompetenta medarbetare som tillsammans gjort detta möjligt. Som varje dag gör sitt yttersta för att skapa bra journalistik och innehåll till våra älskade läsare, tittare och följare. Det här är ett ovärderligt kvitto på allt det arbetet, säger Jens Dahlqvist, chefredaktör på allas.se.

Juryns motivering lyder: "Stark kärlek till användarna. Stark känsla för deras berättelser. Stark tonträff i text, bild och video. Årets vinnare är en varm vän i vardagen, precis som sina användare. Tillväxten är snabb för detta unika samarbete, där framtidens grepp och styrkorna i flera titlar samlas. Det här är den moderna familjetidningen för alla."

Årets AD är Nina Oja

– Jag är så otroligt glad och tacksam för detta pris! Att juryn ser och uppskattar det jag gör känns såklart jättebra. Men ärligt talat, det är inte så svårt att vara bra när man har världens roligaste jobb. Energin jag får av ELLE-redaktionen och vår framåtanda är allt, säger Nina Oja, art director på ELLE.

– Ninas kreativitet och känsla för form är outstanding. Hon har med ett modernt formspråk lyckats sammansvetsa ELLE-titlarna i print och elle.se till ett helt livsstilsuniversum. Hon är en stjärna och så otroligt värd detta pris, säger Cia Jansson, chefredaktör på ELLE.

Juryns motivering lyder: ”Med en genuin känsla för trend lyckas vinnaren med lätt hand hantera tungviktarens olika titlar. Hon formar en livsstilsmarkör och samtidigt ett innehåll som engagerar sina läsare.”

Årets ljud & rörligt är Allas.se – Sista slaget

– Wow! Jag är helt fantastiskt glad och stolt över det här priset som handlar om video kring ett i dag livsviktigt ämne för en kvinna. De otroligt starka berättelserna och kvinnornas mod i #sistaslaget har berört mig och hela redaktionen på djupet. Både dem och det stora engagemanget från våra miljontals tittare har gått rakt in i hjärtat, säger Cecilia Ahle, videoredaktör på Allas.se

Juryns motivering lyder: "Vinnaren förflyttar sig själv och sitt uttryck till en ny plattform utan att tappa vare sig kvalitet eller fokus på berättelserna. Att de starka vittnesmålen dessutom träffar rakt in i en fråga som inte bara berör den som ser, lyssnar och läser utan hela samhället imponerar."

För mer information kontakta Maria Elfvelin på Aller media:

Maria.elfvelin@aller.com 076 892 43 63

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretaget Skapamer. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.